آخرین روز تابستان

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بهبود شرایط معاملاتی و جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش سنگین بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد تداوم حرکتی بودند که در ساعت پایانی روز دوشنبه آغاز شده بود و در ساعت ابتدای بازار دیروز نیز تداوم یافت. در این میان بازار عملا به دو خبر مهم واکنش

امیدوار کننده‌ای را به نمایش گذاشت؛ نخستین خبر اعلام زمان عرضه بلوک ۵۰درصدی مخابرات ایران بود. سایت بورس روز دوشنبه در ساعات پایانی روز با اعلام عرضه این بلوک در روز یکشنبه بخشی از ابهامات در مورد معامله عمده مخابرات را برطرف ساخت. در این میان بازار با شایعاتی در مورد تغییر ترکیب کنسرسیوم‌های خریدار سهام مخابرات مواجه است. در همین حال البته احتمال طرح ایرادی نظیر آنچه که اینک مناقصه انگوران را به مرز ابطال کشانده است نیز دور از ذهن نیست. برخی نهادهای نظارتی با طرح آنکه در مناقصه معدن انگوران رقابت واقعی رخ نداده و سه رقیب عملا با یکدیگر همکاری داشته‌اند خواهان ابطال این مناقصه هستند. از این رو سرنوشت معامله عمده‌ای مخابرات و تبعات آن می‌تواند برای بازار موضوعی جذاب و نفس‌گیر باشد. در این شرایط البته بازار دیروز از اعلام موضوع این عرضه تاثیر مثبتی را پذیرفت و با جمع‌آوری صف فروش مخابرات شرایط بهتری را تجربه کرد. در همین حال دیروز بازار از موضوعات دیگری نیز متاثر بود. یک موضوع عمده، اعلام گزارش پیش بینی سود تلفیقی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران مپنا بود که توانست با اعلام سود تلفیقی ۶۴۰ریالی نظر مثبت بازار را به سوی خود جلب کند. در این شرایط این صف فروش نیز جمع‌آوری شد تا این صف فروش نیز از بازار دور شود. از سویی بازار دیروز آخرین روز فصل تابستان بود تا معامله‌گران حقوقی دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه فعالیت بیشتری را به نمایش بگذارند؛ از این رو برخی از کارشناسان بازار دیروز را بازاری با فعالیت بیشتر از حد معمول معامله‌گران ارزیابی کرده و کمتر به عنوان شاهدی برای تداوم بازار در روزهای قبل قابل اتکا ارزیابی می‌کنند.از این رو این گروه از کارشناسان اهمیت بالایی را برای معاملات امروز (چهارشنبه)جهت این ارزیابی قایل هستند.

با توجه به این تحولات، بازار دیروز با آغازی مناسب توانست شرایط باثباتی را به نمایش بگذارد که با همراهی بازار جهانی و رشد اندک بهای فلزات رنگین و به ویژه مس و ثبات نسبی بهای نفت تقویت شد تا بازار مجددا برای دومین روز شاهد رشد دو رقمی باشد.

در بازار دیروز شاخص توانست ۲۸واحد رشد کند.

در معاملات دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد سفر ریاست‌جمهوری به نیویورک بودند که سفر مهمی ارزیابی می‌شود. انتظار می‌رود خبرهای این سفر از سوی معامله‌گران با دقت دنبال شود. در بازار دیروز در گروه بانکی رقابت برسر بلوک ۵درصدی بانک پارسیان از مرز ۳هزار ریال عبور کرد و ارزش بازار بانک پارسیان به ۲هزار و ۲۵۰میلیارد‌تومان تقریبا دو برابر بانک ملت برسد تا اکثر کارشناسان تداوم رقابت بر سر این بانک را با چالش جدی ارزش جایگزینی مواجه بدانند.

در گروه پتروشیمی، سخنان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد آزاد سازی صادرات اوره از اهمیت بالایی برخوردار است. این آزاد سازی می‌تواند تاثیری مناسب در سود شرکت‌های پتروشیمی شیراز و سرمایه‌گذاری غدیر به جای بگذارد.

در گروه خودرویی، بازارگردان سرمایه‌گذاری رنا به عنوان یکی از آخرین بازارگردان‌های حاضر در بورس دیروز آخرین روز فعالیت خود را رقم زد.

در گروه غذایی، رقابت بر سر بلوک

۳۳ /۸ درصدی قند لرستان دیروز نیز ادامه یافت تا این معامله نیز انجام نشود.

در مجموع بازار دیروز با توجه به جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش شرایط مطلوبی را شاهد بود که در آن ۴/۵۸میلیارد‌تومان سهام معامله شد که ۷/۴۵درصد آن را البته معاملات ۴ نماد مخابرات، فولاد مبارکه، صدرا و خارک تشکیل می‌دادند. از ۱۷۵نماد مورد معامله نیز ۶۸نماد با افت قیمت و ۹۷واحد با رشد قیمت معامله شدند.