واگذاری 6 شرکت نفتی از طریق مزایده

گروه بورس- رییس اصل۴۴ شرکت ملی نفت ایران از واگذاری مزایده‌ای ۶ شرکت خبر داد.

علی کاردر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شرکت‌های پیراحفاری، خدمات مهندسی تجهیزات صنعتی توربین جنوب، خدمات ترابری و پشتیبانی نفت، خدمات رفاهی نفت، کالای نفت تهران و اویک (OIEC) برای واگذاری از طریق مزایده در سازمان خصوصی‌سازی در حال مذاکره و بررسی هستند.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: دراین راستا مقدمات و مطالعات اولیه در شرکت‌های نفت تکمیل شده و صورت‌های مالی سال ۱۳۷۸ به‌همراه گزارش بازرس قانونی برای تعیین قیمت پایه مزایده به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده است.

وی با بیان این‌که براساس مصوبه‌ هیات دولت در سفر استانی به خراسان ۴۰‌درصد سهام شرکت ملی گاز در قالب سهام عدالت واگذار شده است، گفت: باقیمانده سهام این شرکت از طریق بورس و به صورت هلدینگ واگذار خواهد شد.

براساس مصوبات این سفر همچنین ۴۰‌درصد از سهام شرکت پایانه‌های نفتی نیز در قالب سهام عدالت واگذار شده است.

همچنین رییس ستاد اصل۴۴ شرکت ملی نفت در گفت‌وگوی دیگری با فارس افزود: شرکت حفاری شمال قرار است در نیمه دوم مهر ماه به بخش خصوصی واگذار شود ولی هنوز قیمت هر سهم آن مشخص نشده است.

علی کاردر، رییس ستاد اصل۴۴ شرکت ملی نفت اظهار داشت: وزارت نفت در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها واگذاری کمتری نداشته است.

همچنین اوایل امسال قرار بود سهام شرکت پتروایران به بخش‌خصوصی ارائه شود که به دلیل محاسبه نشدن سودهای آتی پروژه‌های شرکت پترو ایران، عرضه این شرکت در بورس متوقف شد تا بررسی‌ها و محاسبات جدید انجام شود. به این ترتیب لازم است در آیین‌نامه واگذاری، سودهای آتی پروژه‌ که در سال‌های آینده به دست می‌آید، به تاریخ روز ارزش‌گذاری شود که این محاسبات در خصوص شرکت پترو ایران انجام نشده بود.

همچنین درباره واگذاری شرکت پتروپارس، با توجه به این‌که شرکت منتخب مزایده اول نتوانست به موقع پیش‌پرداخت را انجام دهد، بنابراین مزایده باطل شده و باید مجددا برگزار شود. به این منظور آگهی مزایده مجدد منتشر شده، ولی هنوز در مورد برنده مجدد خبری از سازمان خصوصی‌سازی اعلام نشده است.