دنیای اقتصاد- حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴، در پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس که نظر نهایی این کمیسیون در مورد معامله مخابرات چیست، اعلام کرده است که «در گزارشی که تهیه شده ما شبهه تبعیض را مطرح کرده‌ایم و چنین مساله‌ای وجود داشته اما رأیی صادر نکرده‌ایم».از سوی دیگر، رییس سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور برای ابطال معامله،آن را قانونی دانست. شبهه تبعیض در معامله قانونی مخابرات!

سازمان بازرسی: پیشنهاد می‌شود معامله ابطال شود کمیسیون ویژه اصل۴۴: شبهه تبعیض در معامله وجود دارد

رییس سازمان خصوصی‌سازی: معامله قانونی است کنسرسیوم خریدار: «مهر اقتصاد» جزء شرکا نیست

معاون سازمان خصوصی‌سازی: در صورت ابطال، معامله دوباره انجام می‌شود

گروه بورس- رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ ابعاد گزارش مربوط به معامله ۸‌میلیارد‌دلاری مخابرات را اعلام کرد و گفت: ابطال داد و ستد بیش از ۹/۲۲‌میلیارد سهم مخابرات بر عهده شورای رقابت است.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با گزارش سازمان بازرسی از معامله بلوک ۵۰‌درصد بعلاوه یک سهم مخابرات و گزارش اولیه کمیسیون ویژه اصل۴۴ در این باره اظهار داشت: من حرفی درباره ابطال بلوک مدیریتی نزده بودم، بلکه در گزارش اولیه سازمان بازرسی آمده بود که هیات واگذاری در این گونه مسائل تصمیم‌گیری می‌کند. وی درباره شایعه ابطال معامله این بلوک مخابرات که به عنوان تاریخی‌ترین داد و ستد سهام شرکت های دولتی به ارزش ۸‌میلیارد‌دلار تلقی شده، تاکید کرد: سازمان بازرسی قبل از اظهارنظر من در گزارش اولیه‌ای پیشنهاد ابطال معامله مخابرات را داده بود. در این گزارش مطرح شده بود که اگر شبهه تبعیض و شرایط عدم رقابت وجود داشته باشد، شورای رقابت براساس اختیارات قانونی می‌تواند نسبت به ابطال آن اقدام کند.

نماینده اصفهان با بیان اینکه این موضوع در گزارش اولیه سازمان بازرسی آمده، خاطرنشان کرد:‌ در حالی که باید از یک طرف شرکت تعاونی پیشگامان کویریزد درخواستی در این رابطه داشته باشد و از طرف دیگر شورای رقابت باید با بررسی جوانب مختلف مشخص کند که آیا شرایط رقابت در معامله بلوک مخابرات حاکم بوده یا خیر؟

فولادگر افزود: از جانب دیگر مسائل امنیتی این واگذاری نیز مطرح بوده و قرار شده طی جلسه‌ای در آینده‌ای نزدیک این مساله نیز بررسی شود تا در نهایت آئین‌نامه‌ای در شورای عالی سیاست‌های اصل۴۴ تهیه و تصویب شود تا در دیگر موارد امنیتی ولو به صورت محرمانه، مورد استفاده قرار گیرد و تصمیمات لازم به جای بعد از واگذاری، قبل از واگذاری ها اتخاذ شود.

به گفته وی، گزارش کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس در رابطه با داد و ستد بیش از ۹/۲۲‌میلیارد سهم مخابرات به مجلس ارائه شده تا در هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت شود.

فولادگر در رابطه با این سوال که در این گزارش چه ابعادی از معامله بلوک ۵۰‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات به ارزش ۸‌میلیارد‌دلار مطرح شده؟ پاسخ داد: در این گزارش ابعاد مختلف این معامله از جمله شرایط وزارت ارتباطات، مسائل قبل، حین و بعد از واگذاری، بحث شبه‌دولتی بودن خریدار و رقابت یا عدم رقابت مطرح شد، اما به عنوان کمیسیون نظارتی نمی‌توانیم رای بدهیم.

وی با اشاره به اینکه گزارش مربوطه در مرحله پیش‌نویس قرار داشته، در واکنش به این سوال که آیا کمیسیون نظری نیز در رابطه با دادوستد ۹/۲۲‌میلیارد سهم مخابرات دارد یا خیر؟ پاسخ داد: شرکت برنده مزایده بلوک مخابرات (کنسرسیوم اعتماد مبین) با استناد به قانون در این واگذاری حضور داشته و ظاهر قانون رعایت شده، اما اینکه در مورد مسائل قبل از واگذاری تصمیمی گرفته می‌شود یا خیر، به عهده شورای رقابت است.

فولادگر تصریح کرد: در روز واگذاری، کنسرسیوم اعتماد مبین وارد رقابت شد و قانون را رعایت کرد، اما اینکه این دسته شرکت‌ها شبه دولتی هستند یا خیر و آیا این روال صحیح است یا خیر، در مباحث آینده کمیسیون مطرح خواهد شد تا این موضوع حل شود.

رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ در برابر سوال دیگر مبنی بر اینکه بالاخره نظر این کمیسیون در مورد معامله مخابرات چه بوده؟ اظهار داشت: در گزارشی که تهیه شده ما شبهه تبعیض را مطرح کرده‌ایم و چنین مساله‌ای وجود داشته اما رأیی صادر نکرده‌ایم.

فولادگر افزود: جدا از مسائل قبل واگذاری، در روز واگذاری قانون رعایت شده، اما رای و تصمیم نهایی به عهده شورای رقابت است.

وی در خاتمه گفت: طی ماه جاری گزارش عملکرد ۵ وزارتخانه در خصوص اجرای اصل۴۴ در کمیسیون ویژه اصل۴۴ مطرح خواهد شد.

معامله مخابرات قانونی است

از طرفی دیگر، رییس سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره معامله واگذاری سهام شرکت مخابرات، گفت: خصوصی‌سازی شرکت مخابرات کاملا قانونی و درست صورت گرفته است.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کشور در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات، افزود: مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده به طور کلی در حیطه اختیارات شورای رقابت نیست. وی با اشاره به واگذاری کاملا قانونی و درست سهام شرکت مخابرات، تصریح کرد: درگزارش سازمان بازرسی بیشتر به اهلیت‌ها اشاره شده که به طورکامل در حیطه اختیارات هیات واگذاری است.

کردزنگنه اضافه کرد: بر اساس قانون، برای واگذاری شرکت‌های استراتژیک از جمله شرکت مخابرات باید اهلیت‌هایی تعیین شود، اما در قانون نوع این اهلیت‌ها مشخص نشده و هیات واگذاری این اهلیت‌ها را تبیین می‌کند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ضرورت احراز اهلیت شرکت‌های خریدار از جنبه‌های مختلف از جمله اهلیت‌های مالی، فنی و امنیتی تاکید کرد: در قانون هیچ منعی برای درنظر گرفتن اهلیت امنیتی برای شرکت‌های خریدار که سازمان بازرسی به آن ایراد گرفته، وجود ندارد.

معاون وزیراقتصاد تصریح کرد: شورای رقابت براساس قانون تنها به مواردی همانند انحصار و عدم رقابت می‌پردازد و ابطال واگذاری تنها در حیطه اختیارات هیات داوری است که درآن نمایندگانی از نهاد‌های مختلف از جمله قوه قضاییه حضور دارند.

مبین؛ وجه نقد آماده است

از سوی دیگر یکی از اعضای کنسرسیوم خریدار شرکت مخابرات از واریز وجه نقد معامله تا روز دوشنبه (۱۸ آبان) خبر داد و گفت: وجه نقد معامله بلوک شرکت مخابرات معادل۱۶۰۰‌میلیارد‌تومان آماده است و تا روز دوشنبه پرداخت می‌شود، البته سعی کنسرسیوم خریدار این است که هر چه زودتر و قبل از موعد مقرر، وجه نقد معامله پرداخت و معامله قطعی شود.

مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت شهریار مهستان در گفت‌وگو با ایسنا به تبدیل کنسرسیوم توسعه‌ اعتماد مبین به شرکت توسعه‌ اعتماد مبین اشاره کرد و افزود: از این پس شرکت توسعه‌ اعتماد مبین سهامدار شرکت مخابرات ایران خواهد شد و شرکا از طریق شرکت توسعه‌ اعتماد مبین وارد سهام مخابرات می‌شوند.

وی در خصوص مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی در سهام شرکت مخابرات گفت: در حال حاضر مشارکت شرکت‌های خارجی نهایی نشده و به مرحله‌ پیش‌پرداخت نخواهد رسید.

مدرس اضافه کرد: از سوی دیگر شرکت پیشگامان کویر یزد که رقیب توسعه‌ اعتماد مبین در مزایده بود در سرمایه‌گذاری با توسعه اعتماد مبین اعلام انصراف کرد و طی نامه‌ای به شرکت مخابرات اعلام کرد که از نظر فنی به شرکت مخابرات کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهریار مهستان با اشاره به عدم مشارکت شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در بلوک مخابرات افزود: شرکت توسعه اعتماد مبین با بانک ملت و بنیاد مستضعفان و چند نهاد دیگر مذاکراتی انجام داده است که بعد از پرداخت پیش‌قسط نهایی و اعلام می‌شود.

وی در خصوص گزارش سازمان بازرسی و احتمال ابطال معامله بلوکی شرکت مخابرات گفت: طبق گفته رییس سازمان بورس تنها مرجع ابطال معامله، شرکت بورس و شورای رقابت است ولی در این میان نقطه نظرات منطقی مطرح می‌شود که در نهایت باید تابع قانون بود.

از سوی دیگر دکتر اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی از نهایی شدن قرارداد بلوکی مخابرات خبر داد و گفت: در حال حاضر وجه نقدی معامله معادل ۱۶۰۰‌میلیارد‌تومان از سوی کنسرسیوم برنده آماده بوده و تا روز دوشنبه (۱۸ آبان) واریز و قرارداد بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه قرارداد واگذاری شرکت مخابرات در مرحله‌ نهایی شدن است، ادامه داد: از نظر سازمان خصوصی‌سازی اقدامات لازم در حال انجام است و در صورتی که معامله ابطال شود طبق قانون باید این بلوک مجددا واگذار شود زیرا طبق ضوابط و مقررات باید شرکت‌های اصل۴۴ به فروش برسند.