بازگشت آرام تقاضا!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشت آرام تقاضا به بازار پس از شوک عرضه‌های سنگین روز دوشنبه بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد تداوم عدم اظهار نظر قطعی مقامات سیاسی در مورد مذاکرات وین-ژنو بودند که این مساله سبب شده است برخی از کارشناسان در انتظار کاهش تنشها در روزهای آتی به ویژه پس از گذر از مناسبت‌های تاریخی داخلی و مراسم مرتبط به آن باشند. در این شرایط معامله‌گران سکوت حاکم بر فضای سیاسی بین‌المللی را نشانه‌ای از خوشبینی در مورد تحولات آتی ارزیابی می‌کنند.

در همین حال بازار دیروز با شوک خبری حضور

رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی و سخنان ایشان در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه بود. این حضور سرزده و سخنان دکتر احمدی‌نژاد مبنی برباز پس گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت عدم بازگشت به متن اولیه این طرح، کارشناسان بازار را با شگفتی مواجه ساخته است. پس از قریب به چند ماه فشار روانی طرح هدفمند کردن یارانه بر بورس و صنایع وابسته هرگونه تغییر در این طرح و متوقف شدن آن امتیازی برای بازگشت بازار خواهد بود که می‌تواند تمامی ارزیابی‌ها را دگرگون کند. جو منفی حاکم بر بازار دیروز اگر چه فرصت واکنش مناسب به این تحول را به معامله‌گران نداد، اما در صورت روشن‌تر شدن شرایط در این بخش و البته مساله پرونده هسته‌ای کشورمان در ابتدای هفته آینده می‌تواند به بهبود سریع بازار منجر شود.

در همین حال کارشناسان بازار در حالی ناظر اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه هستند که براساس خبرهای منتشره دولت امروز (چهارشنبه) یا ابتدای هفته آینده سه کاندیدای پیشنهادی خود را برای سه وزارتخانه مهم نیرو، آموزش و پرورش و رفاه راهی مجلس خواهد کرد که فضای پدید آمده می‌تواند بر این مساله تاثیر بگذارد.

همچنین معامله‌گران پس از حذف دسته سفارش از سیستم معاملات و همچنین حجم پایه بلوک‌های معاملاتی (لات معاملات) دیروز با خبر افزایش دامنه نوسان از ۳ به ۵/۳درصد از روز شنبه و کاهش حجم مبنا به ۳ در ده‌هزار سهام شرکت مواجه بودند. به نظر می‌رسد با توجه به این تغییرات و همچنین تغییراتی که در مورد بازگشایی نمادها در ماه گذشته صورت گرفته بورس در حال تغییر آرامی است که به صورت احتیاط‌آمیزی در جریان است. این جریان آرام آزاد‌سازی معاملات البته با توجه به اینکه تقریبا یکسال از افزایش دامنه نوسان از ۲ به ۳درصد می‌گذرد این انتظار را ایجاد کرده است که در حدود نیم قرن آینده دامنه نوسان در بورس تهران نیز مانند اکثر بورس‌های عمده جهان حذف شود.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات رفتار سهامدار عمده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است. در حالی که هجدهم آبان ماه سازمان خصوصی‌سازی ۲۰درصد را در نرخ پایه ۲هزار و ۷۰۰ریال راهی تابلو خواهد کرد فروش سهام توسط سهامدار دولتی در روی تابلو فرصتی را به خریداران احتمالی این بلوک داده است که برای کسب دو عضو در هیات مدیره مپنا امیدوار باشند هر چند که بلوک مدیریتی مپنا با کسب دو بار سابقه باقی ماندن در روی تابلو رقابتی سخت را با سرمایه‌گذاری پتروشیمی دارد که تاکنون سه بار از روی تابلو بدون خریدار پایین آمده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی رقابت بر سر بلوک بانک پارسیان با حضور مجدد سومین خریدار بار دیگر گرم شد تا صف فروش بانک پارسیان روی تابلو باقی نماند. در همین حال نمادهای کارآفرین و بانک صادرات نیز دیروز به صف فروش رفتند تا در گروه مالی تنها بانک تجارت با صف خرید مواجه باشد.

در همین حال در گروه مالی سلسله اظهار نظرهای صورت گرفته در مورد ارزش بیمه البرز توسط مدیران این شرکت و تامین سرمایه امین در حالی که تلاش‌هایی برای راضی‌سازی سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه بلوک ۲۵درصدی دولت در این شرکت در جریان است، سبب جلب توجه کارشناسان شده است.

در گروه مالی احتمالا روز یکشنبه هفته آینده بیمه دانا در هیات پذیرش بورس پذیرفته خواهد شد تا این شرکت در آستانه عرضه اولیه قرار گیرد.

در گروه مالی دیروز نماد رایان سایپا پس از تعدیل سود بازگشایی شد که به رشد ۲/۷درصدی قیمت در بازار کم رمق دیروز منجر شد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری غدیر گزارش تعدیل سود خود را منتشر کرد تا با تعدیل سود به ۵۵۱ریال

تحت تاثیر رشد سودآوری دو پتروشیمی مارون و زاگرس در آستانه بازگشایی قرار گیرد.

در گروه خودرو دیروز جریان خرید صفهای فروش در نمادهای عمده‌ای نظیر سایپا امیدواری‌هایی برای کنترل این عرضه‌ها به وجود آورده است. در این گروه مدیر پشتیبانی پارس خودرو دیروز گفت: در پی محقق شدن ۲۰۰درصدی برنامه فروش این شرکت در مهرماه سال جاری برنامه‌ریزی‌های جدیدی جهت فروش و ارائه محصولات به مشتریان در حال بررسی است.

در گروه حمل‌و‌نقل دیروز بلوک ۵میلیون سهمی از تاید واتر در بازار جابجا شد که احتمالا مربوط به زیر مجموعه‌های مهر اقتصاد بوده است.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف اما با جریان آرام خرید صف‌های فروش بود که انتظار می‌رود در روزهای آینده این امر تقویت شود. در بازار دیروز مجموعا ۳/۴۶میلیاردتومان سهام در بازار دادوستد شد که ۱۶درصد آن مربوط به عرضه سنگین صف خرید خدمات انفورماتیک بود.شاخص نیز دیروز ۴۶واحد افت کرد و از ۱۹۶نماد مورد معامله ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۹۱نماد با رشد قیمت دادوستد شدند که پس از هفته‌ها نشان از پیشی گرفتن شمار شرکت‌های منفی بازار بود.