گروه بورس- پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال شرکت ملی مس ایران با 225ریال افزایش به رقم یک‌هزار و 45ریال رسید.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، ملی مس ایران در اطلاعیه قبلی پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۸ با سرمایه ۵هزار و ۷۸۹میلیارد و ۶۴۵میلیون ریالی به طور خالص مبلغ ۸۲۰ریال اعلام کرده بود، که به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی و برآورد نرخ ۵هزار دلار برای فروش محصولات اصلی در ۶ماهه دوم سال این پیش‌بینی را با ۲۲۵ریال افزایش به رقم یک‌هزار و ۴۵ریال رسانده است.
از سوی دیگر شرکت تا پایان شهریور ماه سال جاری توانسته است 680ریال از پیش‌بینی سود سالانه خود را محقق کند، که این رقم معادل 65درصد از پوشش درآمد هر سهم سال 88 است.
همچنین پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۸ «فملی» در مقایسه با عملکرد واقعی حسابرسی شده سال مالی قبل به ترتیب فروش ۶درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۱درصد افزایش، سود عملیاتی ۳درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۴درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، «فملی» میزان تولید کنسانتره مس را برای امسال، 858هزار تن در نظر گرفته است، که در دوره 6ماهه نخست سال با 54درصد پوشش، 461هزار و 773تن از این محصول را تولید کرده است.
همچنین تولید کاتد توسط این شرکت در دوره یاد شده به میزان ۱۰۴هزار و ۵۱۸تن رسیده که این رقم معادل ۴۵درصد از پوشش سالانه تولید شرکت است.
از سوی دیگر پیش‌بینی تولید سالانه شرکت در محصولات مفتول، بیلت و اسلب معادل 88هزار و 500تن برآورد شده، که «فملی» تا پایان شهریور ماه 32هزار تن از این محصول را تولید کرده است.
همچنین تولید کنسانتره مولیبدن شرکت در دوره یاد شده با ۵۵درصد پوشش به ۴هزار و ۲۳۶تن رسیده است.
از سوی دیگر ملی مس تا پایان شهریور ماه سال جاری 110هزار و 537تن کنسانتره مس، 84هزار و 474تن کاتد، 28هزار و 400تن مفتول، بیلت و اسلب تولید کرده است، که محصولات یاد شده به ترتیب معادل 48درصد، 60درصد و 32درصد از تولید سالانه شرکت را پوشش داده‌اند.
همچنین در این دوره فروش کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره، ته‌پاتیل و اسیدسولفوریک به ترتیب معادل ۵هزار تن، ۵۱۶تن، ۹۱هزار و ۴۰۴تن و ۶هزار و ۷۶۲تن برآورد شده است.
شایان ذکر است شرکت از فروش محصولات یاد شده تا پایان شهریور ماه سال جاری مبلغ 9هزار و 676میلیاردریال درآمد کسب کرده، این در حالی است که میزان فروش سالانه
شرکت به طور خالص مبلغ ۱۷هزار و ۲۴۲میلیاردریال پیش‌بینی شده است.
شرکت ملی مس ایران طرح‌های توسعه ای‌آر‌پی و جامع آب را در دست اجرا دارد، که طرح ای‌آر‌پی شرکت با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری به مبلغ 5میلیارد و 888میلیون ریال به همراه 6میلیون و 560هزار دلار در دست اجرا است که تاریخ بهره‌برداری از آن پایان سال 88 در نظر گرفته شده است.
همچنین شرکت تاکنون مبلغ یک‌میلیارد ریال به همراه دومیلیون و ۸۴۰هزار دلار در این رابطه هزینه کرده است.
از سوی دیگر شرکت برای طرح توسعه جامع آب تاکنون مبلغ یک‌هزار و 406میلیارد ریال به همراه 24میلیون و 130دلار هزینه کرده است، که تاریخ بهره‌برداری از طرح سال 1390 در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است کل هزینه سرمایه‌گذاری برای طرح یاد شده 4هزارمیلیارد ریال برآورد شده است.
در پایان گفتنی است هیات مدیره «فملی» در نظر دارد ۵۰درصد از سود خالص سال مالی ۸۸ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پیشنهاد کند.