گروه بورس- فعالان بازار سرمایه پس از عرضه سهام بیمه البرز در بورس که به افزایش قیمت سهام این شرکت انجامید این بار در انتظار ورود دو شرکت بیمه دولتی باقی مانده به سر می‌‌برند.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه دانا و بیمه آسیا در مرحله آماده‌سازی به سر می‌‌برند؛ مرحله‌ای که به دلیل ساختار دولتی این دو شرکت ممکن است به طول نیز بیانجامد.

ورود بیمه البرز به بازار سرمایه موجب شد که قیمت سهام این شرکت با نوسان شدیدی روبه‌رو شود تا آنجا که مدیرعامل شرکت و معاونان سازمان خصوصی‌سازی نسبت به رشد حبابی قیمت سهام هشدار دادند، اما به نظر می‌‌رسد عرضه دو شرکت اخیر با تامل بیشتری انجام خواهد شد.

بر این اساس قرار است هفته آینده۱۰‌درصد از سهام بیمه دانا معادل۱۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم و ۱۰‌درصد از سهام بیمه آسیا معادل ۴۵‌میلیون سهم به طور همزمان از طریق بورس اوراق بهادار واگذار شود.

در این رابطه اسماعیل غلامی، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: سازمان خصوصی‌سازی مشکلی بابت عرضه‌ دو شرکت بیمه در یک روز نداشته و نظر مثبتی به عرضه بیمه آسیا و دانا در یک روز دارد، بنابراین با توجه به موافقت‌ بورس با این موضوع امکان انجام این کار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عرضه‌ دو شرکت بیمه آسیا و دانا بدون تعهد پذیره‌نویسی انجام می‌شود، در مورد میزان واگذاری سهام دو شرکت گفت: طبق توافق‌های صورت گرفته ۱۰‌درصد از سهام بیمه دانا و ۱۰‌درصد از سهام بیمه‌ آسیا در صورت پذیرش این دو شرکت در جلسه‌ هیات پذیرش، هفته‌ آینده از طریق بورس واگذار می‌شود و عرضه‌ بیشتر از۱۰‌درصد باید با مجوز وزیر اقتصاد باشد.

غلامی خاطرنشان کرد: ۳۹‌درصد بیمه دانا و ۲۰‌درصد بیمه آسیا بابت رد ردیون، واگذار شده و در روز اول ۱۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم بیمه دانا و ۴۵‌میلیون سهم بیمه آسیا عرضه می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: با عرضه‌ این دو شرکت بیمه‌ای، واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها به پایان رسیده و اقدامات لازم به منظور واگذاری پست بانک صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: شرکت پست بانک از زیان دهی خارج و در اداره ثبت شرکت‌ها نیز ثبت شده است.

غلامی به واگذاری بلوک بانک ملت، بانک تجارت، شرکت ایران خودرو و سایپا اشاره و تصریح کرد: در جلسه‌ آینده هیات واگذاری قیمت گذاری بلوک ۴‌درصدی بانک ملت، ۵‌درصدی بانک تجارت (که ابطال شده بود)، گل‌گهر، چادرملو، ایران‌خودرو و سایپا در دستور کار قرار دارد که در صورت تصویب تا پایان آبان عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در صورت تصویب هیات واگذاری، مزایده شرکت بیستون و فولاد غدیر ایرانیان در آبان برگزار می‌شود.

طولانی شدن واگذاری به نفع مردم است

از سوی دیگر معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد در این باره گفت: شرکت‌های بیمه جزو نهادهای سودآور هستند و قبل از واگذاری باید مسائل مالی، اساسنامه‌ای و حقوقی آن شفاف شود؛ بنابراین طولانی شدن فرآیند واگذاری به منظور بررسی دقیق به نفع مردم است. اصغر ابوالحسنی هستیانی اظهار امیدواری کرد که به سرعت مشکلات پیش روی واگذاری‌ سهام این دو شرکت بیمه‌ای و کارهای پیش زمینه‌ای آنها انجام و بیمه آسیا و دانا به زودی بتوانند وارد بورس شوند.