گروه بورس- معاون وزیر اقتصاد درباره بیست و پنجمین اجلاس کارشناسان ارشد کمیته کومسک که در ترکیه برگزار می‌شود، گفت: در این اجلاس نقش بحران جهانی و تاثیر آن روی کشورهای عضو و لزوم همکاری‌های کشورهای اسلامی برای مقابله با آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، بهروز علیشیری درباره بیست و پنجمین اجلاس کارشناسان ارشد کمیته کومسک که در ترکیه برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این اجلاس نقش بحران جهانی و تاثیر آن روی کشورهای عضو و لزوم همکاری‌های کشورهای اسلامی برای مقابله با آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی در ادامه افزود: در این اجلاس برنامه‌های عملی ۱۰ ساله کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی جهت تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت. وی در ادامه تصریح کرد: مقرر شد کشورهای عضو از طریق دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرخانه کومسک فعالیت‌های توافق شده را پیگیری کنند.

علیشیری در عین حال خاطرنشان کرد: ارتقای تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری‌،خدمات فنی و مهندسی و برگزاری همایش‌ها در کشورهای عضو از دیگر موضوعات مورد بحث بود. به گفته وی، همکاری در موضوعات حمل‌ونقل جاده‌ای و پیشنهاد تاسیس ایجاد شورای هوانوردی و سازمان ارتباطات هوایی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

معاون وزیر اقتصاد بر ارتقای تجارت و تبادل اطلاعات بین کشورهای اسلامی و همچنین توجه به ظرفیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط و افزایش همکاری‌های بین بخش خصوصی به ویژه از طریق اتاق بازرگانی اسلامی و نشست‌های مرتب بین اعضای اتاق از دیگر محورهای مورد مذاکره بود. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نساجی خاطرنشان کرد: قرار شد کشورها برای اجرای پروژه‌های مشترک نساجی در کشورهای اسلامی در این زمینه‌ها را بررسی و رایزنی‌های مداوم در این خصوص داشته باشند. علیشیری به نقش کمیته کومسک در تدوین استراتژی کشورهای اسلامی و تعیین مواضع آنها در خصوص سازمان تجارت جهانی تاکید کرد و افزود: همکاری برای تامین منابع مالی جریان سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو‌، اعطای پوشش‌های بیمه‌ای، تدوین استاندارد و یافتن رویه‌های مشترک برای استاندارد سازی غذای حلال بین کشورهای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفت. به گفته علیشیری‌، تاکید بر تبادل نیروها در زمینه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و ارائه بورسیه تحصیلی برای نیروهای فنی و مهندسی از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

علیشیری با اشاره به همکاری بازارهای بورس کشورهای اسلامی برای استفاده از تجارب مشترک‌، یادآور شد: همکاری سیستم‌های بانکی کشورهای اسلامی نیز موجب خواهد شد آسیب‌پذیری کشورهای اسلامی در جریان بحران‌های مالی جهانی به حداقل کاهش یابد.