نرخ سنگ‌آهن تابع قیمت فولاد شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو از توافق سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان بر سر نرخ کنسانتره در روز یکشنبه هفته جاری خبر داد.

چه کسانی در جلسه بودند؟

دکتر ایرج اکبریه که با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره مذاکرات روز یکشنبه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن سخن می‌‌گفت، افزود: در جلسه مزبور که با حضور سمیعی‌نژاد معاون وزیر صنایع، نوریان مدیرعامل چادرملو، جلالی مآب مدیرعامل گل‌گهر، شریفی مدیرعامل فولاد خوزستان، رجایی مدیرعامل فولاد مبارکه، معاون ذوب‌آهن و یکی از مدیران سنگ‌آهن مرکزی برگزار شد، طرفین بر سر تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس کالا توافق کردند.

دامنه قیمتی بر اساس متغیرهای متفاوت

مشاور وزیر صنایع در پاسخ به این پرسش که بر اساس توافقات صورت گرفته، نرخ سنگ‌آهن چند درصد از قیمت شمش فولاد خواهد بود، گفت: در جلسه عصر روز یکشنبه، دامنه قیمت سنگ‌آهن به صورت کلی تصویب و مقرر شد که کرایه حمل، درصد FE (عیار سنگ‌آهن)، ذرات سولفور و عیار خاک در این دامنه قیمتی مدنظر قرار گیرد، در واقع توافق انجام شده بر سر کلیات فرمول پیشنهادی پیرامون تعیین نرخ سالانه سنگ‌آهن بر اساس قیمت فولاد خام در بورس است.

نرخ کنسانتره ۵/۱۰ تا ۱۲درصد شمش

مسوول خصوصی‌سازی وزارت صنایع در برابر این سوال که بر اساس توافقات مزبور، آیا نرخ سنگ آهن ۵/۱۰درصد نرخ شمش فولاد خواهد بود یا بیشتر از آن، گفت: بر اساس فرمول مزبور، دامنه قیمت سنگ‌آهن در برخی موارد به زیر ۱۲درصد و در برخی از معادن به سطح ۵/۱۰درصد خواهد رسید، اما به طور کلی دامنه قیمتی سنگ‌آهن بین ۵/۱۰ تا ۱۲درصد نرخ شمش فولاد خوزستان خواهد بود. اکبریه ادامه داد: در این توافقات چند جانبه مواردی همچون ترجیح حمل نیز در تعیین نرخ کنسانتره لحاظ شده است، بنابراین قیمت تعیین شده بر اساس درصدی از نرخ شمش فولاد در ایران، برای تحویل در درب کارخانه خواهد بود.

اعلام تعدیل EPSها تا دو هفته دیگر

معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که با نهایی نشدن جزئیات تعیین نرخ سنگ‌آهن، ابهام فعالان بازار سرمایه در مورد آینده این شرکت‌ها ادامه دارد و چرا طرفین در جلسه مزبور به قیمت نهایی دست پیدا نکرده‌اند، گفت: فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها در نشست مزبور متعهد شده‌اند، ظرف دو هفته آینده پیش‌بینی‌های تعدیل شده خود را ارائه کنند و اگر اجرای نحوه فرمول جدید سنگ‌آهن تاثیری در EPS شرکت‌ها می‌‌گذارد، هر چه سریع‌تر آن را به اطلاع فعالان بازار برسانند. وی احتمال داد: با اجرای فرمول تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس تغییرات قیمت شمش فولاد خام در بورس فلزات، EPS فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها دستخوش تغییراتی شود، هر چند شاید این تغییرات چندان با اهمیت نباشد.

امضاهای صورتجلسه، ضمانت اجرای توافق

معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو در برابر این پرسش که چه ضمانت اجرایی برای اجرایی شدن فرمول مزبور در درازمدت وجود دارد، گفت: همه حاضران در جلسه مزبور که شامل ۶ شرکت اصلی و بزرگ مصرف‌کننده و تولیدکننده سنگ‌آهن بودند، صورت جلسه توافق مزبور را امضا کرده‌اند، بر اساس این صورت جلسه از این پس قیمت سنگ‌آهن با این روش محاسبه و تعیین می‌‌شود، بنابراین ضمانت اجرایی این توافق امضاها و در واقع تعهدی است که مدیران این شرکت‌ها در حضور نمایندگان دولت داشته‌اند.

قیمت‌های احتمالی جدید سنگ‌آهن

در این حال یک منبع آگاه در فولاد درباره آخرین توافقات سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان گفت: بر اساس آخرین نشستی که با این موضوع برگزار شده، قیمت هر تن سنگ‌آهن چادرملو با توجه به نرخ شمش فولاد در بورس فلزات، معادل ۴۸ تا ۵۰هزار تومان خواهد بود و نرخ هر تن کنسانتره گل‌گهر هم از ۳۸ تا ۴۰هزار تومان تعیین خواهد شد. وی گفت: با این وصف درآمد سنگ‌آهنی‌ها دستخوش تغییراتی می‌‌شود، در حالی که این اتفاق در درآمد فولادی‌ها اثری ندارد، بلکه تا حد بسیار کمی تنها هزینه‌های آنها را افزایش می‌‌دهد.