گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را تحت تاثیر معامله گواهی سپرده بانک کشاورزی در شرایط مساعدی سپری کرد. در این روز ارزش کل معاملات فرابورس به رقم ۱۲۱میلیارد و ۲۱۰میلیون ریال رسید که ۱۲۰میلیارد ریال از این رقم در اختیار ارزش معاملات گواهی سپرده بانک کشاورزی بود.

روز گذشته ۱۲۰هزار فقره گواهی سپرده بانک کشاورزی، معادل ۲۴درصد از کل این اوراق در بازار معامله شد و با توجه به معامله یاد شده، بازار فرابورس به شرایط مثبت بازگشت. همچنین طی روزهای گذشته ترکیب سهامداران عمده گواهی سپرده بانک کشاورزی تغییر کرد و بانک اقتصاد نوین از گروه این سهامداران خارج شد. طی روزهای گذشته بانک اقتصاد نوین ۸درصد سهام در اختیار خود را به دو شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و پرشیا ایکوئیتی فاند واگذار کرد و بدین ترتیب از گروه سهامداران عمده گواهی سپرده بانک کشاورزی خارج شد. شرکت پرشیا ایکوئیتی فاند با خرید دو درصد از این سهام، میزان سهام خود را به ۱۸درصد افزایش داد. همچنین کارگزاری بانک کشاورزی با خرید ۸درصد از سهام مزبور وارد گروه سهامداران عمده این گواهی سپرده شد. از سوی دیگر روز گذشته سه شرکت دیگر فرابورسی بیمه دی، مرجان‌کار وکویرتایر شاهد معاملات متعادل در بازار بودند.

در این روز هر سهم بیمه دی با ۲۸/۳درصد رشد به قیمت یک‌هزار و ۷۰۱ریال رسید و در مجموع ۵۲۱هزار سهم این شرکت به ارزش ۸۸۶میلیون و ۵۶۲هزار ریال معامله شد. همچنین روز گذشته ۲۷هزار و ۸۰۰سهم از سهم مرجان‌کار به ارزش ۱۳۵میلیون‌ریال در بازار OTC دادوستد شد. از سوی دیگر ارزش معاملات کویرتایر در روز گذشته به بیش از ۱۸۸میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۱۰۳هزار و ۸۵۴سهم «پکویر» در میان سهامداران بود. یادآور می‌‌شود شرکت‌های «کمرجان» و «پکویر» روز گذشته به ترتیب شاهد رشد و افت قیمت سهام خود بودند. در این روز هر سهم «کمرجان» با ۸۳/۲درصد رشد قیمت به نرخ ۴هزار و ۸۷۵ریال رسید. همچنین هر سهم «پکویر» ۸۷صدم‌درصد کاهش را تجربه کرد و در پایان معاملات معادل رقم یک‌هزار و ۸۱۳ریال معامله شد. شایان ذکر است در معاملات روز یکشنبه سهامداران عمده فعالیت زیادی از خود نشان ندادند و تنها سرمایه‌گذاری امید به دادوستد در بازار پرداخت. در این روز سرمایه‌گذاری امید اقدام به خرید ۴۰هزار سهم کویرتایر کرد و میزان سهام خود را در این شرکت به ۶/۶۷درصد افزایش داد.