گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز شاهد شرایط ناپایداری بود که در آن همچنان اکثر نمادهای بازار با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان بودند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان موثر بر بازار همچنان ابهاماتی در پرونده هسته‌ای کشورمان پیش روی بازاربود. این امر در شرایطی بود که در داخل کشور البته تا حدود زیادی از ابهامات کاسته شده و موضع گیری دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مورد حضور رییس‌جمهوری در مجلس و همچنین مصوبات روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نشان از بازگشت آرامش در این بخش دارد؛ از این رو به نظر می‌رسد بازار در مورد پایان اختلاف بروز کرده میان مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر این لایحه اطمینان کسب کرده و اجرای آن را قطعی تلقی کنند؛ از این رو بخشی از نمادهای مشمول این طرح ضعف نسبی تقاضا را شاهد هستند که در این بخش نمادهای سیمانی با فرو رفتن در صف‌های فروش بیشترین سهم را از این تاثیر پذیری به نمایش گذاشته‌اند.در بازار دیروز معامله‌گران همچنان تاثیر معامله عمده مخابرات را نیز بر بازار شاهد بودند.

در این بخش هر چند که با پرداخت حصه نقدی معامله مسوولان بورس این معامله را قطعی کرده و در آمار معاملات دیروز این معامله درج شد، اما تداوم بحث‌ها در مورد این معامله و اعلام قرائت گزارش کمیسیون اصل۴۴ مجلس شورای اسلامی در هفته آینده به همراه شکایت کنسرسیوم پیشگامان یزد می‌تواند پرونده این معامله را همچنان باز نگه دارد.

در بازار دیروز البته یک معامله عمده دیگر نیز روند بازار را تحت تاثیر خود قرار داد؛ جایی که انتظار معامله‌گران برای عرضه بلوک ۲۰درصدی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران راه بجایی نبرد و در دقایق ابتدایی بازار این عرضه منتفی شد.

این منتفی شدن عرضه البته نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران را به صف فروش کشاند. در همین حال شایعات متعددی در مورد دلایل عدم عرضه بلوک ۲۰درصدی این شرکت در بازار منتشر شد.

این در حالی است که بلوک وپترو تا حالا سه بار و بلوک مپنا ۲ بار بر روی تابلو رفته و بدون خریدار بازگشته‌اند. در همین حال دیروز شایعاتی در مورد ارزیابی اهلیت خریداران و همچنین بروز مشکل برای کد عرضه کننده به عنوان دلایل عدم انجام عرضه بلوک ۲۰درصدی مپنا ذکر شده بود.

کارشناسان بازار با توجه به رفتار سهامدار عمده در روزهای میانی هفته گذشته و عرضه‌های سنگین صورت گرفته این عرضه‌ها را ناشی از اطمینان نسبی سهامدار عمده از عدم وجود خریدار برای این بلوک تلقی کرده و عدم عرضه دیروز را مساله‌ای قابل پیش‌بینی تلقی کردند .

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران رفتار قیمتی دو بانک ملت و سینا را که هر دو درگیر معامله عمده مخابرات شده‌اند را تحت نظر داشتند.

بانک ملت که در کنسرسیوم خریدار حضور نیافت، در روز گذشته و روز یکشنبه براساس شنیده‌ها خریدهای گسترده‌ای را برای کنترل عرضه‌ها در بازار صورت داده است که این خرید‌ها البته احتمالا در کمتر از نیم‌درصد سهام مخابرات باقی خواهد ماند؛ اما در این میان وضعیت بانک سینا حادتر بوده و مشارکت ۵درصدی این بانک در سهام مخابرات (به صورت غیرمستقیم و از طریق خرید سهام توسعه اعتماد) بحث‌های زیادی را به همراه آورده است هر چند بانک سینا تا کنون به صورت رسمی این مشارکت و البته ابعاد آن‌را (در مورد مشارکت بنیاد یا حضور مستقیم و مستقل بانک سینا) روشن نکرده است؛ اما انتظار می‌رود این خرید برای سال‌ها وضعیت بانک سینا را در سایه خود قرار دهد.در گروه بانکی دیروز شایعاتی در مورد نامه‌نگاری بانک مرکزی با سهامداران بانک‌های خصوصی برای انطباق درصد مالکیت با قانون اصل۴۴ در بازار منتشر شده بود که می‌تواند تاثیرات عمیقی را به همراه آورد.

در گروه مالی هیات پذیرش مجددا بیمه‌های دانا و آسیا را پشت در بورس نگاه داشت.