گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از افت 35میلیارد‌ریالی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 20آبان ماه در مقایسه با هفته ماقبل آن خبر داد.

«ایمان مقدسیان»گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماه منتهی به 20آبان ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین 2 تا 9‌درصد در نوسان بود. وی ادامه داد: بیشترین بازده‌ها در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری رضوی، سهم آشنا و صنعت و معدن بود که این سه صندوق توانستند به ترتیب طی این ماه 10، 91/9 و 96/8درصد بازدهی کسب کنند. همچنین طی این ماه بازدهی متوسط بازار نزدیک به 4‌درصد بود.
وی در مورد وضعیت صندوق‌ها در هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه گفت: در هفته یاد شده، در شرایطی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری روندی منفی داشتند که صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک سپه بیشترین بازده را کسب کرد. بازدهی این صندوق در این هفته حدود یک‌درصد بود.
وی افزود تا تاریخ 20آبان ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود که این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 165، 142 و 94‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال گفت: اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی ۲۰آبان ماه، بیش از یک‌هزار و ۸۶۵‌میلیارد‌ریال بود و نسبت به هفته قبل از آن افتی معادل ۳۵‌میلیارد‌ریالی را تجربه کرد. وی در مورد چرایی این افت گفت: این افت به دلیل تقاضای ابطال از سوی سرمایه‌گذاران و کاهش در ارزش خالص دارایی‌ها رخ داد.
وی ادامه داد: تا این تاریخ در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک، صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با بیش از 25‌میلیارد‌ریال و صدور بیش از 17‌هزار واحد سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین صندوق محسوب می‌شود. وی اظهار داشت: پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و بورس بیمه بزرگ‌ترین صندوق‌ها هستند.
«مقدسیان» در مورد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۲۰آبان ماه، به بیش از ۳هزار و ۴۵۰ نفر رسید که این تعداد از نفرات حدود ۶۲‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی همچنین اضافه کرد: بیش از نیمی از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تضمین سود حضور دارند. وی خاطرنشان کرد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، بورسیران و سهم آشنا بیشترین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی را دارند.