گروه بورس- مجوز شروع به فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز به عنوان چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ از سوی سازمان بورس صادر شد.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری که بیش از ۶۰۰ سرمایه‌گذار دارد؛ در حالی دوره پذیره‌نویسی خود را به پایان رساند که توانست بیش از ۱۱۵‌میلیارد‌ریال جمع آوری کند. با شروع به کار صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام رشد قابل توجهی پیدا کرد و ارزش کل صندوق‌ها نیز به بیش از ۲۶۰۰‌میلیارد‌ریال می‌رسد. ایمان مقدسیان افزود: همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری صبا (با مدیریت کارگزاری صبا تامین)، گنجینه بهمن (با مدیریت کارگزاری بهمن)، ایساتیس پویا، تامین سرمایه نوین، بانک مسکن، بانک پارسیان، آبان و چند شرکت دیگرنیز در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز فعالیت هستند. لازم به ذکر است که صندوق سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا دوره پذیره‌نویسی خود را با موفقیت به اتمام رسانده و در انتظار دریافت مجوز فعالیت است.
وی در خصوص آخرین آمار فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: هفته منتهی به 21بهمن ماه با بازدهی مثبت 16 صندوق سرمایه‌گذاری همراه بود. بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن کسب کرد. صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با 63/0‌درصد و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کارگزاری بانک سپه و پیشگام با کسب 46/0 و 43/0‌درصد بازدهی طی این بازه زمانی عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دادند. این در حالی است که متوسط بازدهی بازار در این هفته منفی نیم‌درصد بود.
مقدسیان به عملکرد یک ماهه صندوق‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، دوره یک ماهه منتهی به ۲۱ بهمن ماه را در حالی به پایان رساندند که بازده آن‌ها بین منفی ۳ تا مثبت ۷‌درصد در نوسان بود. بیشترین بازدهی را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات، کارگزاری بانک تجارت و صنعت و معدن کسب کردند. بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با ۷، ۹۶/۴ و ۸۶/۴‌درصد بود. شایان ذکر است که متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه ۳۲/۰‌درصد بود. مقدسیان با بیان اینکه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۲۱ بهمن ماه به بیش از ۲۴۸۰‌میلیارد‌ریال رسیده است، افزود: از این مقدار بیش از یک هزار ‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است که بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است.
همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 67‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارآفرین و پویا بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.