دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام پس از معاملات پرحجم روز دوشنبه دیروز با نشانه‌های ناشی از خلا نقدینگی مواجه بود و معامله‌گران در انتظار حرکت بزرگان بازار نشستند؛ در معاملات روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که معاملات ۵۴میلیارد‌تومانی روز دوشنبه سبب شد تا معامله‌گران شاهد کاهش ملموس سطح نقدینگی باشند. جنب پل حافظ

بازار در انتظار نقدینگی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از معاملات پرحجم روز دوشنبه دیروز با نشانه‌های ناشی از خلا نقدینگی مواجه بود و معامله‌گران در انتظار حرکت بزرگان بازار نشستند.

در معاملات روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که معاملات ۵۴میلیارد‌تومانی روز دوشنبه سبب شد تا معامله‌گران شاهد کاهش ملموس سطح نقدینگی باشند. در شرایط کنونی کارشناسان بازار در انتظار حرکت معامله‌گران عمده هستند، امری که در صورت تزریق نقدینگی می‌تواند به تغییر شرایط بازار منجر شود. در همین حال برخی از نشانه‌ها در بازار دیروز حکایت از وجود نقدینگی در بازار داشت که از این رو معاملات امروز(چهارشنبه) برای تصمیم‌گیری در مورد روند آتی بازار اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

در بازار دیروز در تحولات کلان، بحث در مورد مسایل مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان همراه بازار بود. این مباحث در کنار انتظار برای تغییرات آتی در لایحه بودجه سال آینده، بازار را با ابهاماتی مواجه کرده است که رفع آنها نیز یکی از دغدغه‌های فکری کارشناسان بازار است.

در معاملات دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد توقف برخی از نمادها شامل گل‌گهر، قند اصفهان، بانک کارآفرین و ماشین‌سازی اراک بودند.

در گروه معدنی توقف نماد گل گهر به تشکیل صف خرید سنگین در نماد چادرملو کمک شایانی کرد. در این‌گروه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید نیز تاثیراتی را از تعدیلات مثبت شرکت‌های سنگ‌آهنی پذیرفتند.

در ‌گروه مالی قطعی شدن معامله ۲/۲درصدی بانک سینا به حضور ۱۰‌درصدی صندوق نفت در ترکیب این بانک منجر شد تا این صندوق برای کسب یک کرسی در هیات‌مدیره بانک سینا امیدوار باشد.

در این‌گروه دیروز بانک‌های دولتی خصوصی شده با اقبال نسبی معامله‌گران مواجه شدند به گونه‌ای که دو نماد ملت و تجارت با صف خرید و نماد بانک صادرات با معاملات پرحجمی مواجه شد.

در ‌گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه صنعتی ایران با احتمال افزایش سرمایه ۲۰‌درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سرمایه‌گذاران مواجه است.

در‌گروه غذایی معاملات پرحجم توسعه صنایع بهشهر در روز دوشنبه، دیروز جای خود را به صف فروش ۱۰‌میلیونی داد. در معاملات روز دوشنبه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با فروش سهام به سرمایه‌گذاری غدیر معاملات پرحجمی را رقم زد. سهامداران «وبشهر» رقابت سختی را بر سر عضو هفتم هیات‌مدیره دارند. در حال حاضر سه عضو از ۷عضو هیات‌مدیره توسعه بهشهر در اختیار سرمایه‌گذاری بانک ملی بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری‌ گروه بهشهر هر کدام یک عضو دیگر را در اختیار دارند.

در‌گروه شیمیایی دیروز سهامداران عمده جابجایی‌ها را در سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری البرز و داروسازی فارابی صورت دادند.