گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رقم 4‌هزار میلیارد ریال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۱۹خرداد ماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، بین منفی ۴ تا مثبت ۱‌درصد در نوسان بود. وی افزود: در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی ۸۹صدم‌درصد بود، ۱۶ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
وی در مورد بیشترین بازدهی صندوق‌ها طی ماه گذشته گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 19خرداد ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 7‌درصد رسیده بود. همچنین بازدهی متوسط بازار طی این مدت 29صدم‌درصد بود و 13 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی اضافه کرد: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه و هفته پیش بیشترین بازده‌ را به دست آورد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در دوره یک‌ساله منتهی به 19خرداد ماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 91‌درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با 66 و سهم آشنا با 56‌درصد، بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک‌ساله داشته‌اند.
«مقدسیان» در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: تا تاریخ ۱۹خرداد ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۷۷، ۱۵۷ و ۱۴۷‌درصد بازدهی را کسب کنند. وی ارزش صندوق‌ها تا ۱۹ خرداد ماه را ۴‌هزارمیلیاردریال عنوان کرد و افزود: بیش از یک‌هزار و ۵۳۸ میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی گفت: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در ادامه به تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 69‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.
یادآور می‌شود: در جدول هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک تجارت، گلچین، رضوی و بانک سپه به ترتیب از انتهای جدول حذف شده بود که بدین وسیله اصلاح می‌شود.