گروه بورس_ بر اساس چشم‌انداز توسعه گل‌گهر، تولید ۲۰‌میلیون تن کنسانتره در برنامه چهار ساله این شرکت قرار دارد. حسین ملاحسین آقا عضو موظف هیات‌مدیره شرکت گل‌گهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «بورس ۲۴» با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و پوشش ۲۴‌درصدی سود این شرکت در سه ماهه که معادل ۱۸۲‌ریال از سود پیش‌بینی شده ۷۶۷‌ریالی است، در خصوص پیش‌بینی روند قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن گفت: نرخ جهانی سنگ‌آهن مثل سایر محصولات در نوسان است و نرخ این محصول به تغییرات قیمت‌های جهانی نفت و فولاد وابسته است.

وی درباره تاثیر نوسان‌های قیمت جهانی سنگ‌آهن در سهام شرکت‌های تولید‌کننده گفت: عمده فروش تولیدات معادن سنگ‌آهن کشور داخلی است، به همین دلیل کمتر متاثر از نرخ‌های جهانی قرار می‌گیرد و طرح‌های توسعه‌ای در سود این شرکت‌ها تاثیرگذارتر است، سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن تاثیر‌پذیری عمیقی نسبت به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت دارد.

ملاحسین آقا در همین رابطه در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی خط تولید گندله‌سازی گل‌گهر سیرجان وزمان بهره‌برداری از این خط تولید اظهار کرد: ظرفیت کارخانه گندله‌سازی ۵‌میلیون تن است که برای رسیدن به این ظرفیت نهایی طبق برنامه تا سال ۱۳۹۱ فرصت داریم.

وی ادامه داد: طبق برنامه ظرفیت امسال حدود یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن است که در مرحله اول افتتاح، این کارخانه ۲۲۰‌هزار تن گندله تولید کرد.

وی تاکید کرد: کارخانه گل‌گهر سیرجان مرحله اول و دوم راه‌اندازی را طی کرده و در مرحله تحویل نهایی کارخانه است، همچنین در این مرحله شرکت گاز نیز تست‌های نهایی را انجام می‌دهد و تا پایان این ماه خط تولید گندله‌سازی گل‌گهر سیرجان راه‌اندازی می‌شود.

وی پتانسیل شرکت گل‌گهر برای صادرات را تا ۲‌میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: امسال شرکت به هدف صادراتی خود خواهد رسید.

وی توان تولید شرکت را در سال جاری ۶‌میلیون تن کنسانتره اعلام کرد وگفت: خط چهار تولید را اوایل سال آینده با ظرفیت تولید ۲‌میلیون تن افتتاح خواهیم کرد و تا ماه آینده نیز خط تولید کنسانتره از طریق طرح هماتیت راه‌اندازی شده که به توان تولید گل‌گهر ۵۰۰‌هزار تن اضافه خواهد کرد، به این ترتیب در سال آینده ظرفیت تولید کنسانتره شرکت به ۵/۸‌میلیون تن و ظرفیت تولید گندله به ۵‌میلیون تن خواهد رسید و طبق برنامه قرار است این فاصله بیش از ۱۰‌میلیون تنی را تا چشم‌انداز تولید ۲۰‌میلیون تن ظرف ۴ سال پوشش دهیم.

ملاحسین آقا به سایر طرح‌های توسعه‌ای گل‌گهر اشاره کرد و گفت: بر اساس چشم‌انداز یاد شده یک خط تولید گندله با ظرفیت ۵‌میلیون تن و دو خط تولید کنسانتره دربرنامه‌های توسعه‌ای شرکت قرار دارد تا ظرفیت تولید کنسانتره به ۲۰‌میلیون تن و گندله به ۱۵‌میلیون تن برسد، برای تحقق این هدف حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که روند افزایش سرمایه یکی از راهکارهای تامین مالی شرکت محسوب می‌شود.