احیای موقت بازار

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - علیرضا باغانی: پس از آن که بورس تهران در هفته گذشته بازدهی منفی ۵ درصدی و افت ۱۰۰۰ واحدی شاخص در ۵ روز معاملاتی را تجربه کرد، در نخستین روز معاملاتی هفته با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شد، به طوری که تقریبا ۵۰ درصد از نمادهای فعال معاملاتی بورس تهران، متعادل شدند که در نتیجه ثبت ارزش معاملات ۳۸۴ میلیارد ریالی و رشد ۶۹ واحدی شاخص را در پی داشت، تا دماسنج اقتصاد کشور پس از سپری کردن یک هفته قرمز، در دمای ۱۷ هزار و ۹۷۳ واحد بایستد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها دیروز در کشور کلید خورد و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در خبری رسمی از آغاز مراحل واریز نقدی یارانه‌ها در هرمزگان و هشت استان کشور به حساب سرپرستان خانوار سخن گفت. البته در این شرایط باز هم نمی‌توان گفت که بیم سرمایه‌گذاران بورس نسبت به آثار و تبعات اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها کم شده، بلکه اتفاق دیروز را می‌توان این گونه تعبیر کرد که با اصلاح P/E سهام و افت قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار سهام، شرکت‌هایی که از نظر معامله‌گران به کف قیمتی نزدیک شده بودند، دیروز متعادل شدند و دلیل منفی باقی‌ماندن دیگر نمادها نیز نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از تحولات اقتصادی پیش رو است.

گرچه در این میان، متغیرهایی از قبیل خروج نقدینگی از بازار و جذابیت بازارهای دیگر مزید بر علت شده و موجب شده تا گروهی از سرمایه‌گذاران بازار ارز، طلا و مسکن را جایگزین بازار سرمایه کنند. در این شرایط، در مورد چرخش بازار در روز شنبه سناریوی دیگری مطرح می‌شود که تعادل دیروز، در سایه حمایت حقوقی‌های فعال در بورس رخ داده است. حقوقی‌هایی که در عملیات بازارگردانی غیررسمی، ذوب صف‌های فروش نمادهای وابسته و زیرمجموعه خود را رقم زدند.

در هر حال هر یک از این سناریوها درست باشد، بورس تهران دیروز در شرایطی که قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات جمعه به هزار و ۳۷۲ دلار رسیده بود و بهای مس هم در محدوده ۸ هزار و ۴۰۰ دلار بود، تعادل نسبی را تجربه کرد که پایداری آن هنوز برای معامله‌گران مبهم است و به رفتار بازار در روزهای آتی بستگی دارد.

افزون‌بر این، قیمت هر تن روی نیز در بازارهای جهانی به دو هزار و ۳۴۷ دلار رسید و بیلت فولاد هم در محدوده ۴۷۵ دلار تثبیت شد.

این در حالی است که قیمت نفت برنت به مرز ۸۲ دلار هم رسید. در این شرایط، روز گذشته گروه بیمه‌ای بازار یکی از پرمعامله‌ترین گروه‌های بازار بود. در این روز بیمه دی در شرایطی که چهارشنبه این هفته در جلسه هیات‌مدیره احتمالا شاهد تغییر رسمی مدیرعامل خواهد بود، با حجم معاملات ۱۷ میلیون سهمی در قیمت دو هزار ریال به روز معاملاتی خود پایان داد.

خبرهای اولیه در مورد این شرکت بیمه‌ای از پوشش ۵۰ درصدی سود در ۶ ماه حکایت دارد.

نماد بیمه البرز هم دیروز همچنان با گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر تعدیل بالای ۱۰ درصد روبه‌رو است.

در گروه معدنی، سهامداران چادرملو دیروز شاهد اعلام گزارش پوشش ۶۹ درصدی سود شرکت در ۶ ماه بودند. براساس این گزارش، «کچاد» در ۶ ماه ۳۰۲ ریال از EPS، ۴۳۹ ریالی خود را پوشش داده است. این شرکت پس از یک میلیون معامله حتی صف خرید را هم تجربه کرد.

در پی اعلام این گزارش که شایعه احتمال اعلام EPS، ۶۰۰ ریالی از سوی «کچاد» را تقویت کرده است، این نماد با حجم معامله‌ای به میزان ۲/۱ میلیون سهم روی ۲/۱ درصد نوسان منفی مواجه بود. نماد توسعه معادن روی هم در این گروه مورد توجه قرار گرفت و پس از ۴/۱ میلیون معامله، در وضعیت متعادل روز معاملات خود را سپری کرد.

درباره «کروی» گفته می‌شود که دولت با کنسرسیوم راهبران سرب و روی به رهبری توسعه معادن روی وارد مذاکره شده تا تحت‌شرایطی خاص، بهره‌برداری از معدن به این کنسرسیوم واگذار شود. در گروه، خودرویی، خبرهای اولیه از بازگشایی نماد زامیاد حکایت دارد.

در این گروه، سایپا نیز در نرخ ۲۰۰۴ ریال متعادل شد تا پس از تجربه معاملاتی در حجم ۱۴ میلیون سهم، صف خرید نزدیک به ۶۰۰ هزار سهمی را نیز تجربه کند.

گروه بهمن نیز دیروز با حجم خرید گسترده ۵/۱۱ میلیون سهمی روبه‌رو بود و به مدد حمایت حقوقی‌ها متعادل شد. گفته می‌شود تدبیر و دانایان پارس دو حقوقی حامی بهمن هستند.

در این گروه نماد خاور هم پس از حجم معاملاتی به میزان ۵/۵ میلیون سهم، متعادل بود.

بر این اساس، با توجه به معاملات توام با نوسان مثبت و متعادلی که اکثر نمادهای بزرگ بازار در روز شنبه تجربه کردند، به نظر می‌رسد که معامله‌گران بازار در هفته جاری رفتار منطقی‌تر و دور از هیجانی را در پیش بگیرند و بازار سرمایه با روند معاملات آرام، توام با حمایت‌های صورت‌گرفته به مسیر گذشته خود ادامه دهد؛ هر چند که شاید رونق روزهای آینده همانند رونق بازار در ماه‌های گذشته نباشد.