گروه بورس - بورس آتی روز گذشته شاهد آغازی مثبت بود که در آن 25 قرارداد با درصدهای مثبت دادوستد شدند.

همزمان با آغاز هفته‌ای مثبت در بورس اوراق بهادار، فضای احساسی و جو روانی حاکم بر معاملات آتی نیز به تبعیت از این موضوع روز پررونقی را پشت‌سر گذاشت، به گونه‌ای که معامله‌گرانی که روز چهارشنبه حاضر به خرید قراردادهای فروش با قیمت پایین نشده بودند، روز گذشته در موقعیت‌های خرید با قیمت‌های بالاتر، صف خرید تشکیل دادند.
این مساله و تاثیرپذیری معاملات آتی از بورس اوراق بهادار زمانی تشدید می‌شود که قیمت‌های تسویه در معاملات‌ آتی نیز تابعی از قیمت‌های بورس نقدی
باشد.
بر این اساس بورس آتی نیازمند راهکاری است تا با استفاده از روش‌های جایگزین، تاثیرپذیری بورس آتی را از قیمت‌های نقدی کاهش دهد.
روز گذشته ۳۲ قرارداد در ۱۳ دفعه از سوی معامله‌گران در بورس آتی خرید و فروش شد که درصدهای تغییر قابل‌توجهی را برای آنها به همراه داشت به گونه‌ای که این نمادها بدون تقاضایی برای صف فروش شاهد تشکیل صف‌های خرید بودند و «وغدیر» آبان‌ماه با ۲۳ تقاضای خرید رکورددار بود.
از سوی دیگر «فملی» آبان‌ماه با 15 قرارداد دادوستد شد. بیشترین ارزش معاملات را به میزان 400 میلیون و 440 هزار ریال در اختیار داشت.
براین اساس «فملی» آبان با ۳۴۳ ریال، «وکار» دی ماه با ۱۵۸ ریال، «وپارس» آبان‌ماه با ۱۰۸ ریال و «فملی» دی‌ماه با ۳۵۰ ریال افزایش قیمت مواجه بودند.
براین اساس قیمت‌های تسویه این نمادها به ترتیب 8899 ریال، 4125 ریال، 2795 ریال و 9233 ریال بود. اما معامله 7 قرارداد «وکار» آبان‌ماه قیمت تسویه این نماد را بدون تغییر گذاشت.
در مجموع بازار دیروز معاملات آتی جوی مثبت را شاهد بود تا خریداران بدون نگرانی خریدهای خوبی را انجام دهند.