گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با معامله سهام شرکت‌های بیمه دی، لیزینگ ایرانیان، عمران و توسعه شاهد، تجارت الکترونیک پارسیان و کویرتایر سپری کرد. شرکت مرجان‌کار به در این بازار غایب بود.

در بازار OTC روز گذشته ۱۳ میلیون و ۷ هزار سهم دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۳۸ میلیارد و ۸۸۷ میلیون ریال رسید که بیشترین ارزش معاملات به نماد معاملاتی عمران و توسعه شاهد تعلق داشت.
در این روز نماد «ثعمرا» با حجم معاملاتی بیش از 10 میلیون سهم، ارزشی معادل 30 میلیارد و 601 میلیون ریال به خود اختصاص داد و به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد. همچنین در پایان معاملات هر سهم این شرکت با 28 صدم درصد رشد به قیمت دو هزار و 908 ریال رسید.
از سوی دیگر روز گذشته دو شرکت بیمه دی و لیزینگ ایرانیان هر کدام به ترتیب ۲۱/۱ درصد و ۶۳ صدم درصد رشد قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که نمادهای معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان و کویرتایر با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
در این راستا هر سهم «پکویر» با 36/4 درصد کاهش قیمت به نرخ دو هزار و 20 ریال رسید. همچنین «رپارس» نیز یک درصد کاهش را تجربه کرد.
در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات بیمه دی به رقم سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از یک میلیون و ۵۶۸ هزار سهم «ودی» در میان سهامداران فرابورسی بود.
همچنین ارزش معاملات «رپارس» در این بازار معادل رقم سه میلیارد و 836 میلیون ریال بود.
از سوی دیگر معاملات «وایران» و «پکویر» در این بازار بسیار اندک بود و هر کدام به ترتیب تنها ارزشی معادل ۳۶۴ میلیون ریال و ۶۷۶ میلیون ریال روانه بازار کردند.
از سوی دیگر مدیرعامل بازار فرابورس از پذیره‌نویسی 15 هزار و 400 میلیارد ریالی سهام بانک پاسارگاد در بازار فرابورس خبر داد و افزود: در این پذیره‌نویسی 7 میلیارد و 700 میلیون سهم به ارزش 15 هزار و 400 میلیارد ریال ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه بانک پاسارگاد از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران و شعب بانک پاسارگاد با اضافه ارزش (صرف سهام) به‌طور همزمان صورت می‌پذیرد. همچنین با توجه به اینکه پس از افزایش سرمایه، از محل صرف سهام حاصله یک سهم به سهامداران قبلی اختصاص می‌یابد (سهام جایزه)، سرمایه شرکت به 23 هزار و 100 میلیارد ریال بالغ می‌شود.
حسن محمدتبار در ادامه گفت: این پذیره‌نویسی از ۹ آبان‌ماه شروع می‌شود و تا ۱۵ همین ماه به مدت ۷ روز ادامه دارد و در هر زمانی سقف سرمایه تعیین شده قبل از انقضای مهلت پذیره‌نویسی تکمیل شود، عملیات پذیره‌نویسی متوقف می‌شود.
وی افزود: ارزش پذیره‌نویسی هر سهم دو هزار و 40 ریال برای سهامداران فعلی، تمام سپرده‌گذاران، مشتریان بانک و مبلغ دو هزار و 120 ریال برای سایر متقاضیان تعیین شده است، به این منظور در روزهای پذیره‌نویسی نمادهای جداگانه در بازار سوم فرابورس اختصاص خواهد یافت.
وی در خصوص حداقل و حداکثر تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی گفت: حداقل تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰۰ میلیون سهم تعیین شده است و چنانچه متقاضیان تمایل به خرید بیشتری دارند باید تایید کتبی کارگزار مشاور عرضه (شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد) را داشته باشند.
محمد تبار با اشاره به اینکه این افزایش سرمایه در راستای توسعه فعالیت‌های بانک صورت می‌گیرد، یادآور شد: حوزه فعالیت بانک پاسارگاد فعالیت‌های بانکی شامل کلیه عملیات و معاملات بانکی و خدماتی که به موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها مجاز تعریف شده است.
به گفته مدیریت بازار فرابورس، کلیه کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی سهام توسط ناشر پرداخت خواهد شد.