گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 6175 میلیارد تومان تا هفته آخر مهرماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۲۸ مهرماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۵۳/۱ تا مثبت ۴۱/۳ درصد در نوسان بود. وی افزود: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی ۸۲/۱ درصد بود و ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی، افزون بر بازدهی بازار را کسب کنند.
وی به عملکرد ماهانه صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، پایان مهرماه امسال را در حالی پشت سر گذاشته‌اند که طی این ماه بیشترین بازدهی آنها به 42/9 درصد رسید. وی افزود: بازدهی متوسط بازار طی این مدت معادل منفی 39/1 درصد بود، همچنین 15 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام در مهرماه توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار را به دست آورند. وی در مورد صندوق‌های در ابعاد بزرگ گفت: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در هفته پیش بیشترین بازدهی را به دست آوردند.
«مقدسیان» به عملکرد سالانه صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: در دوره یک ساله منتهی به ۲۸ مهرماه ۸۹، صندوق سرمایه‌گذاری بانک تجارت با ۲۴/۶۸ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با ۶۴/۶۷ و آگاه با ۸۱/۶۵ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند. وی در مورد بیشترین بازدهی صندوق‌ها گفت: تا تاریخ ۲۸ مهرماه امسال، بیشترین میزان بازدهی به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و پویا بود. وی ادامه داد: این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۲۴۸، ۲۱۰ و ۱۹۸درصد بازدهی کسب کنند.
وی درخصوص ارزش روز صندوق‌ها تا 28 مهرماه امسال گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این تاریخ، حدود 6 هزار و 170 میلیارد ریال رسید که بیش از دو هزار و 388 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است، پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
کارشناس مدیریت نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مورد ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی ۷۲ درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را
به خود اختصاص داده‌اند.