گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با معامله 6 میلیون و 393 هزار سهم آغاز کرد و ارزش کل معاملات آن به رقم 16 میلیارد و 609 میلیون ریال رسید.

روز گذشته تمام ۶ شرکت بازار اول فرابورس شاهد معامله سهام خود بودند که در این راستا شرکت‌های بیمه دی، کویرتایر، عمران و توسعه شاهد، لیزینگ ایرانیان و تجارت الکترونیک پارسیان با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و تنها سهام مرجان‌کار با افت قیمت ۷۱/۱ درصدی مواجه شد و به نرخ دو هزار و ۹۸۸ ریال رسید.در این بازار نماد بیمه دی، با حجم معاملاتی بیش از ۴ میلیون و ۱۶۲ هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم شناخته شد. ارزش معاملات نماد یاد شده معادل رقم ۹ میلیارد و ۵۶۶ میلیون ریال بود.
همچنین عمران و توسعه شاهد با ارزش معاملاتی 4 میلیارد و 444 میلیون ریال رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.همچنین «ودی» و «ثعمرا» به ترتیب 37/4 درصد و 65/1 درصد رشد قیمت را تجربه کردند.از سوی دیگر روز گذشته هر سهم «پکویر» با افزایش قیمت 11/4 درصدی به نرخ دو هزار و 103 ریال رسید و در مجموع 31 هزار و 500 سهم این شرکت، معاملات معادل 66 میلیون ریال روانه بازار کرد.در این روز نمادهای معاملاتی «وایران» و «رپارس» نیز با معامله سهام خود به ارزشی معادل 822 میلیون ریال و یک میلیارد و 677 میلیون ریال رسیدند.
در مقابل ارزش معاملات «کمرجان» بسیار ناچیز بود و تنها ۱۱ هزار و ۴۱۰ سهم این شرکت به ارزش ۳۴ میلیون ریال معامله شد.
بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته شاهد معامله اوراق مشارکت ایران شرق بود.
در این بازار هزار برگ اوراق لیزینگ ایران شرق نیز به ارزش یک میلیارد و ۲۰ میلیون ریال دادوستد شد. از سوی دیگر روز گذشته بلوک ۱۰۰ درصدی شرکت سهامی هواپیمایی خدمات ویژه در بازار فرابورس عرضه شد و به دلیل نبود خریدار، هیچ معامله‌ای برای آن صورت نگرفت.این عرضه توسط سازمان «خصوصی‌سازی» به وکالت از شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط، به قیمت پایه هر سهم ۲۰ هزار و ۳۰۳ ریال عرضه شد.
در انتظار رکورد جدید
از سوی دیگر امروز، تعداد هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بانک پاسارگاد به طور همزمان در فرابورس و شعب این بانک پذیره‌نویسی می‌شود.مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به پذیره‌نویسی هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهمی بانک پاسارگاد از طریق فرابورس، گفت: این تعداد از سهام در دو نماد بر روی تابلو عرضه خواهد شد. مصطفی امیدقائمی تصریح کرد: یک نماد برای مشتریان و سهامداران این بانک با قیمت ۲۰۴ تومان و نماد دیگری با قیمت ۲۱۲ تومان برای متقاضیان شرکت در این پذیره‌نویسی بازگشایی می‌شود. وی افزود: این پذیره‌نویسی از امروز آغاز شده و تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه تعداد سهام فعلی بانک پاسارگاد، هفت میلیارد و 700 میلیون سهم است، ادامه داد: این بانک در نظر دارد تا سرمایه خود را به همین میزان افزایش دهد که مبلغ اوراق منتشر شده برای پذیره‌نویسی 15 هزار و 400 میلیارد ریال خواهد بود.
امیدقائمی خاطرنشان کرد: بنابراین، پس از افزایش سرمایه، از محل صرف سهام حاصله یک سهم به عنوان جایزه به سهامداران قبلی اختصاص می‌یابد. وی ابراز داشت: سرمایه شرکت، پس از این افزایش به دو هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان می‌رسد که این تعداد از سهام پس از افزایش سرمایه، ۳۳ درصد از کل سهام بانک پاسارگاد خواهد بود.
مدیرعامل فرابورس در خصوص مزایای پذیره‌نویسی از طریق فرابورس گفت: معافیت‌های مالیاتی متفاوت، استفاده از شبکه کارگزاری، امکان پذیرش سهام در فرابورس یا بورس پس از انجام معامله، از مزایای تامین منابع مالی از این روش هستند. وی با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی از طریق فرابورس، کنترل و نظارت بورس را به همراه دارد، تصریح کرد: در این صورت، امکان اخذ مجوز پذیره‌نویسی آسان‌تر خواهد بود. وی در خصوص کارمزد اخذ شده برای پذیره‌نویسی گفت: مبلغ جداگانه‌ای برای این موضوع دریافت نمی‌شود و تنها کارمزد انجام معاملات از شرکت دریافت می‌شود.