احسان حاجی *

شاخص «مربوط به کشور ژاپن» :

Tankan Large Manufacturers Index

ملاحظات: این یک شاخص برای اندازه‌گیری میزان فعالیت صنعت‌های بزرگ است که هر سه ماه با استفاده از جمع آوری اطلاعات در مورد موقعیت اقتصادی، تقاضا برای محصولات و میزان موجودی کالا، قیمت‌ها، حراج و استخدام صورت می‌گیرد. افزایش یافتن این درصد تاثیر مثبتی بر روی ارز جاری می‌گذارد. این آمار چهار بار در سال منتشر می‌شود که یکی از گزارش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن میزان سلامتی اقتصاد یک کشور را سنجید، زیرا کارخانه‌دارها و بخش‌های صنعتی یکی از بزرگ‌ترین عوامل موثر در صنعت صادرات است. این آمار توسط بانک ژاپن منتشر می‌شود.

Overnight Call Rate

علل: تغییر در میزان نرخ بهره که توسط BOJ تعیین می‌شود

تاثیر بر روی ارز: مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط است. زمان انتشار: متغیر است، اما در حدود ۱۴ بار در سال منتشر می‌شود. ملاحظات: تغییرات نرخ معمولا در بازار چند ساعت بعد از کنفرانس BOJ صورت می‌پذیرد؛ چرا سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند؟: تغییر نرخ بهره‌ها یکی از عامل‌های مهم در تغییر ارزش ارز می‌باشد، بنابراین سرمایه‌گذاران به دنبال پیش‌بینی نرخ بهره‌ها در آینده‌ای نزدیک هستند.

شاخص: Home Loans m/m

ملاحظات: این شاخص میزان وام داده شده به مالکان خانه‌ها است. افزایش یافتن این آمار تاثیر بسزایی بر روی ارز می‌گذارد، زیرا افزایش میزان خرید نشان‌دهنده افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به صنعت ساخت و ساز است. به علاوه افزایش وام گرفته شده توسط مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیمی با افزایش هزینه مصرف‌کنندگان دارد و افزایش هزینه مصرف‌کننده گویای قوی‌تر شدن رشد اقتصادی است.

www.irfx.ir*