شروع مثبت فرابورس

دنیای‌اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز هفته کاری با ثبت ۲/۱۱۳ واحد رشد شاخص کل، شروع مناسبی را رقم زد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد رشد شاخص کل بودند که بازار همچنان از حضور یک گروه پیشرو و صدر نشین بی‌بهره است و بازار با اتکا به تک سهم‌های گروه‌های مختلف رشد کرد.رشدی که به اعتقاد کارشناسان تا نبود یک گروه پیشرو و قوی، شکننده توصیف می‌شود. جنب پل حافظ

رشد سه رقمی شاخص!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز هفته کاری با ثبت ۲/۱۱۳ واحد رشد شاخص کل، شروع مناسبی را رقم زد.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی شاهد رشد شاخص کل بودند که بازار همچنان از حضور یک گروه پیشرو و صدر نشین بی‌بهره است و بازار با اتکا به تک سهم‌های گروه‌های مختلف رشد کرد.رشدی که به اعتقاد کارشناسان تا نبود یک گروه پیشرو و قوی، شکننده توصیف می‌شود.

روز گذشته نمادهای وابسته به بازار جهانی به ویژه ملی مس شروع خیره‌کننده‌ای را در ابتدای بازار داشت. افزایش بهای جهانی فلزات و مواد خام دیروز نمادهای وابسته به بازار جهانی را تقویت کرد. مس با رشد قیمت تا ۸ هزار و ۷۰۰ دلار بیش از دیگر فلزات افزایش را تجربه کرد امری که در ثبت رشد قیمتی نماد ملی مس تاثیر بسزایی داشت.

در همین حال بهای بیلت فولادی نیز در بازار فلزات لندن به ۵۰۵ دلار در هر تن رسیده است که این امر به تقویت فروش شرکت‌های وابسته منجر خواهد شد هرچند که دولت سختگیری قابل ملاحظه‌ای را در زمینه رشد بهای فلزات از خود نشان داده است.

معامله‌گران دیروز همچنین در انتظار پیام عرضه اولیه بیمه پارسیان بودند که این امر محقق نشد. انتظار می‌رود با توجه به برخی مراحل باقی مانده در عرضه این سهم، این عرضه به روز‌های آتی (دوشنبه یا چهارشنبه) موکول شود. در همین حال نزدیکی زمان عرضه بیمه پارسیان دیروز همچنان نمادهای وابسته به این سهم را مورد توجه بازار قرار داد. نمادهای بیمه‌ای و سهامداران سه‌گانه گسترش ایران خودرو، پارس توشه و بانک پارسیان مستقیما از عرضه این سهام متاثر شدند.

معامله‌گران در گروه خودرویی نیز شاهد اعلام انتقال ۹/۴ درصد دیگر از سهام سرمایه‌گذاری رنا بود که این بخش از سهام احتمالا در درون گروه سایپا منتقل می‌شود.

در گروه فلزی دیروز بازار با خبرهایی در مورد واگذاری ۳۳ درصد سهام فراب به گروه صنعتی سدید مواجه بود.

در گروه بانکی نماد پست بانک در نبود عرضه‌ای قابل توجه به صف خرید ۱۸۶ میلیون سهمی رسید. با توجه به ترکیب سهامداری این شرکت، نبود عرضه‌های خرد به همراه کوچکی این سهم شرایط دشواری را برای این نماد پدید می‌آورد. در گروه شرکت‌های هلدینگی معامله گران دیروز با برگزاری مجمع صندوق بازنشستگی شاهد تقسیم سود ۲۵۰ ریالی بودند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۹/۲۸ میلیارد تومان سهام دادوستد شد که ۸/۲۰ درصد آن‌ را معامله ملی مس تشکیل داد. از ۱۸۰ نماد مورد معامله ۹۱ نماد با افت ارزش و ۸۵ نماد با رشد قیمت همراه شدند.