ایسنا- مدیرعامل شرکت بورس از عمومی شدن معاملات آنلاین تا پایان سال خبر داد. دکتر حسن قالیباف اصل، از عمومی شدن معاملات آنلاین تا پایان سال خبر داد وگفت: در حال حاضر کدهایی در حال انجام معاملات آنلاین هستند که امیدواریم بعد از انجام معاملات آزمایشی، معاملات آنلاین راه‌اندازی و این معاملات تا پایان سال

عمومی شود. وی با بیان اینکه مشکلی در انجام معاملات آنلاین وجود ندارد، توضیح داد: برای رعایت انصاف باید نرم افزار معاملات آنلاین در کارگزاری‌ها انجام و سپس این معاملات راه‌اندازی شود که این کار در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه از اتمام بررسی معامله قراردادهای آتی روی شاخص خبرداد و گفت: کار مطالعاتی قراردادهای آتی روی شاخص در شرکت بورس به اتمام رسیده و بعد از مطرح شدن در هیات مدیره، به سازمان بورس ارسال می‌شود. به گفته قالیباف سازمان بورس روی قراردادهای آتی شاخص نظر مساعد دارد و به زودی این قراردادها در بورس راه‌اندازی می‌شود.

شفافیت در بلندمدت با هدفمندی یارانه‌ها

وی همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا»، درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه کشور ‌تصریح کرد: با اجرای این قانون تخصیص سرمایه و عملکرد اقتصادی شرکت‌ها بهتر خواهد شد، ضمن آنکه از سرمایه‌ای که در اختیار است بهتر می‌توان استفاده کرد.

وی تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت‌ها و سود‌آوری را از مباحث کارشناسی مورد توجه در بازار سرمایه دانست و گفت:‌ کارشناسان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تحلیلگران باید تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها را روی هر شرکت و صنعت بررسی کنند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که هدفمند کردن یارانه‌ها در صنایعی تاثیرگذار نباشد و برای برخی دیگر تبعاتی را به همراه داشته باشد.

قالیباف اصل تصریح کرد: آنچه برای بورس از اهمیت زیادی در این خصوص برخوردار است اینکه آثار بلندمدت این طرح به شفافیت در بورس نیز کمک خواهد کرد. مدیرعامل شرکت بورس افزود: سرمایه‌گذاران برخی از صنایع و شرکت‌ها بطور دایم نگران بودند که دولت در خصوص فرآورده و نهاده‌های تولیدی این شرکت‌ها چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

امکان افزایش سرمایه‌گذاری در بورس

در این باره یک عضو شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران در گفت‌وگو با سنا گفت: با هدفمندشدن یارانه‌ها تقاضای خرید سهام شرکت‌ها و به موازات آن ورود سرمایه‌های جدید به بورس افزایش می‌یابد.

دکترعباس هشی با تفکیک دو عملکرد هدفمند کردن یارانه‌ها از یکدیگر، گفت: نخستین عملکرد هدفمندی یارانه این است که وجوه پرداختی به مردم به‌عنوان منبع مالی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اگر مردم نیاز به خرج این وجوه نداشتند به‌طور قطع آن را پس‌انداز یا صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از سود حاصله بهره‌مند باشند. بنابراین یک نوع ورود پول به بازار سرمایه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با هدفمندی یارانه ها، اقبال عمومی به بازار سرمایه نیز افزایش می‌یابد؟ گفت: این اتفاق قطعی است که تقاضای خرید و ورود سرمایه‌های جدید به بورس را افزایش می‌دهد.

هشی به کارکرد دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: روی دیگر این قانون اصلاح قیمت تمام شده کالا و خدمات دولتی نظیر آب، برق، گاز و سوخت است که موجب می‌شود هزینه شرکت‌های بورسی افزایش یابد. بنا بر این اصلاح قیمت فروش این شرکت‌ها نیز باید میسر شود تا این موضوع کاهش سود شرکت‌های بورس را در پی نداشته باشد.

هشی در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به این شرکت‌ها اظهار داشت: از طرف دیگر دولت اعلام کرده، برای کمک به نقدینگی شرکت‌ها برای پرداخت هزینه اضافی فوق، وام بانکی با نرخ ۴ درصد در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد که این امر موجب بهبود وضعیت مالی و نیز نقدینگی شرکت‌ها می‌شود.