گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز نیز در چنبره خبرهای مربوط به عرضه همراه اول قرار داشت. معامله‌گران بازار با توجه به ارزیابی‌های اولیه از ارزش اولیه سهام همراه اول و این مساله که عرضه ۵ درصد سهام بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد، درگیر تجهیز نقدینگی بودند.

همچنین فرابورسی بودن این سهم و دامنه ۵ درصدی نوسان بدون حجم مبنا حرکت این نماد، تاثیرات گسترده‌ای را بر بازار خواهد داشت، امری که می‌تواند راهگشای حذف حجم مبنا در کل بازار سرمایه باشد. بر این اساس در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با فروش‌های با هدف تجهیز نقدینگی برای خرید سهام همراه اول مواجه بودند. در همین حال کمبود نقدینگی فعال در بازار موجب شده است بازار شاهد عرضه‌هایی در نمادهای عمده بازار باشد که بدون خریدار به افت بیشتر قیمت سهام شاخص بازار منجر می‌شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد خاتمه مذاکرات ژنو بودند. این مذاکرات همان‌گونه که انتظار می‌رفت بدون حصول نتیجه‌ای خاص خاتمه یافت تا ادامه مذاکرات به بعد از تعطیلات سال نو میلادی در استانبول موکول شود. در حال حاضر کارشناسان در انتظار واکنش گروه ۱+۵ به این مذاکرات هستند.

در همین حال در صحنه اقتصاد کشور همچنان ابهام جدی در مورد طرح تحول وجود دارد امری که با اعلام آمادگی بانک‌ها برای اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی با ابهام دو چندانی مواجه است. برخی منابع از اعلام قریب‌الوقوع نرخ‌های حامل‌های انرژی خبر می‌دهند، امری که به کرات در ماه‌ها و هفته‌های گذشته تکرار شده و البته رخ نداده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه فلزی شاهد جهش چشمگیر بهای فلزات در بازار جهانی بودند. بهای مس دیروز از مرز ۹ هزار دلار در هر تن عبور کرد و بهای روی نیز به مرز دو هزار و ۳۰۰ دلار نزدیک شد. با این وجود دیروز گروه فلزی همچنان با تعادل نمادها مواجه بود. در همین حال معامله‌گران در این گروه در انتظار بازگشایی نماد مبارکه هستند که همچنان بعد از برگزاری مجمع تصویب کمک ۷۰ میلیاردی به صندوق فولاد متوقف است. برخی از منابع از مخالفت برخی از سهامداران عمده با ثبت این تصمیم صحبت می‌کنند.

در گروه انفورماتیک‌ها صدور مجوز افزایش سرمایه تجارت الکترونیک پارسیان به میزان ۱۴۵ درصد به رشد قیمت این نماد منجر شد. در این گروه خدمات انفورماتیک نیز با صدور اطلاعیه‌ای میزان تقسیم سود این شرکت را به میزان ۷۰ درصد اعلام کرده است.

در گروه مالی، معامله‌گران شاهد معرفی عبدالوهاب معاون سابق وزیر کار به عنوان مدیرعامل بیمه دی هستند.

در گروه خودرویی، معامله‌گران پس از تعدیل منفی پارس خودرو در انتظار گزارش دو خودروساز دیگر این گروه زامیاد و سایپا هستند. احتمال می‌رود سایپا با توجه به جابه‌جایی برخی دارایی‌های خود بتواند کسری سود از محل عملیات شرکت را جبران کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما ضعیف بود که به رشد ۶/۲۵ واحدی شاخص انجامید ارزش معاملات نیز دیروز به ۹/۴۵ میلیارد تومان رسید که ۴/۵۴ درصد آن را جابه‌جایی ۶۱ میلیون سهم بانک کارآفرین تشکیل داد. از ۱۹۱ نمادی که دیروز معامله شدند، ۹۹ نماد با افت ارزش و ۷۳ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.