گروه بورس - هدیه لطفی: در جلسه معارفه قبل از عرضه سیمان سبزوار که عصر روز یکشنبه برگزار شد تاریخچه‌ای از تاسیس این شرکت توسط رییس هیات‌مدیره مطرح و مدیر بازار فرابورس سه شرط و اقدامی که باید از سوی این شرکت برای بازگشایی نماد انجام شود را بیان کرد.

این جلسه معارفه با حضور مهندس کرابی مدیرعامل شرکت، محمدتبار به عنوان نماینده فرابورس، فیروزآبادی رییس هیات‌مدیره، مهندس خسروانی مدیر کارخانه و محمدی رییس امور مالی برگزار شد. در ابتدا محمد فیروز‌آبادی به تاریخچه شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت سیمان لار سبزوار در تاریخ ۷ دی‌ماه سال ۸۲ به ثبت رسید و موافقت برای اجرای طرح تولید سیمان با ظرفیت ۳۴۰۰ تن کلینکر توسط وزارت صنایع و معادن صادر شد. وی با اشاره به اینکه این شرکت از اول مهر سال ۸۷ فعالیت اصلی خود را شروع کرد، افزود: مرکز اصلی شرکت در شهرستان سبزوار قرار داشته و محل احداث کارخانه نیز در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است.
به گفته رییس هیات‌مدیره با ورود سیمان سبزوار به فرابورس، نگرانی سهامداران برطرف خواهد شد.
در ادامه جلسه مدیر بازار فرابورس شرایط بازگشایی نماد و عرضه اولیه سهام سیمان سبزوار را تشریح کرد و گفت: نحوه عرضه این شرکت ۴۵ هزار سهامداری با سایر عرضه‌ها متفاوت است و شکل عرضه ۵ درصدی و کشف قیمت نخواهد داشت.
حسن محمدتبار افزود: با توجه به کفایت سهام شناور سیمان سبزوار، عرضه اولیه آن به این شکل است که نماد آن باز شده و قیمت‌گذاری براساس حجم معینی از سهم که از سوی مسوولان شرکت در نظر گرفته شده، انجام می‌شود.
مدیر بازار فرابورس تاکید کرد: اگر در روز اول میزان سهمی که از سوی سیمان سبزوار در نظر گرفته شده فروش نرود، تمامی معاملاتی که در آن روز بر روی سهم این شرکت انجام شده، باطل و در یک روز دیگر نماد آن مجدد باز می‌شود. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اگر با توجه به یک ماه فرصتی که به شرکت داده شده تا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سهام را سپرده کند، پس از آن نیز شرکت نزد سازمان بورس ثبت و EPS و پیش‌بینی‌های خود را به سازمان و اداره نظارت بر ناشران بورسی ارائه کنند، هیچ مشکلی از نظر بازگشایی نماد آن وجود ندارد.
تشریح وضعیت حال و برنامه‌های آینده شرکت
در ادامه این جلسه معارفه، مدیرعامل سیمان سبزوار به تشریح وضعیت شرکت پرداخت و مهم‌ترین ویژگی این شرکت را نسبت به سایر شرکت‌ها حجم انبوه سهامداران دانست و برنامه‌های آینده را اعلام کرد.سیداحمد کرابی با بیان این مطلب اظهار داشت: بزرگترین ویژگی سیمان سبزوار نسبت به اکثر شرکت‌های ایرانی حجم بیش از ۴۰ هزار سهامدار است که این تعداد سهامدار دارای ۴۴۰ تا ۵/۲ میلیون سهم هستند. وی افزود: مسوولان سیمان سبزوار برای حمایت از سرمایه سهامداران خود در سال‌های اولیه، شرکتی به نام سنجش سهام را تاسیس کردند تا از ارزش سهام سهامداران حمایت کند و در مدت فعالیت خود حدود ۵/۳ تا ۴ میلیارد تومان خرید سهم انجام داد.مدیرعامل سیمان سبزوار در ادامه به موقعیت جهانی شرکت اشاره کرد و گفت: موقعیت ممتاز این شرکت در یکی دو ماهه اخیر باعث شده که از سوی یک شرکت اسپانیایی به عنوان شرکت برتر انتخاب شود؛ بنابراین مدعی هستیم سیمان سبزوار دارای یک موجودیت جهانی است.
وی با اشاره به آورده 400 میلیارد ریالی سهامداران، اظهار داشت: سیمان سبزوار برای راه‌اندازی، 75 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که 25 میلیون یوروی آن ارزی و مابقی آن ریالی است و 14 ساله باید پرداخت شود.
وی با اشاره به ارتباط خوب سیمان سبزوار با شرکت‌های خارجی بیان کرد: در دوره یک ماهه فروش سیمان این شرکت ۱۰۴ هزار تن بوده و حدود ۵/۱ میلیون تن نیز از ابتدای تاسیس خود تا کنون سیمان فروخته است.
مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار خاطرنشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی سیمان سبزوار تاکنون 81 درصد ظرفیت کارخانه کلینکر تولید شده و از سال 89 نیز 93 درصد ظرفیت کارخانه به تولید این محصول اختصاص یافته است. وی با تاکید بر اینکه تاکنون 80 درصد ظرفیت کارخانه محصول تولید و فروخته شده است، گفت: در سال جاری 675 هزار و 569 تن سیمان تا پایان آبان‌ماه فروخته شده است.
تولید انواع سیمان پوزولانی، آهکی و سایر سیمان‌ها و برنامه‌ریزی برای کسب استاندارد ISO برخی از برنامه‌های شرکت برای ارتقا است.‌
وی درباره مهم‌ترین مسائلی که سیمان سبزوار و هیات‌مدیره برای ارتقای شرکت در نظر گرفته‌اند، بیان کرد: احداث مخازن و ذخیره سوخت به ظرفیت حداکثر 15 میلیون لیتر مازوت که نیاز 50 روز شرکت را تامین می‌کند، انعقاد قرارداد با شرکت ملی گاز به میزان 7/1 میلیارد تومان به منظور احداث خط انتقال از روداب به طول 22 کیلومتر و تثبیت کرایه حمل‌و‌نقل به مدت 5/1 سال از اواسط تابستان سال گذشته تاکنون از دیگر اقداماتی است که برای آینده شرکت در نظر گرفته شده است.
این مقام مسوول ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این شرکت سیمانی که در آستانه ورود به فرابورس است، ایجاد ناوگان اختصاصی حمل‌و‌نقل سیمان، احداث نیروگاه اختصاصی در کارخانه و اختصاص یک جاده برای حمل‌و‌نقل سیمان از این شهر به تهران است که در چشم‌انداز این شرکت دیده شده است.


راه‌اندازی فاز دوم کارخانه
کرابی با اشاره به اینکه امکان سنجی راه‌اندازی فاز دوم کارخانه با استفاده از افزایش سرمایه، وام بانکی یا مشارکت تصریح کرد: در بودجه تدوین شده شرکت برای سال مالی 89 - 88 با توجه به همه شرایط 17 ریال سود پیش‌بینی شده که در پایان سال 88 پس از حسابرسی مالی مشخص شد شرکت وضعیت بهتری دارد.
EPS؛ ۱۲۲ ریال
مدیرعامل سیمان سبزوار در ادامه به EPS شرکت اشاره و بیان کرد: براساس اطلاعات حسابرسی نشده EPS سال مالی قبل که هنوز مجمع آن برگزار نشده، 110 ریال و برای سال جاری نیز براساس بودجه‌ای که تدوین شده 122 ریال سود در نظر گرفته شده است.
تاثیر هدفمندی یارانه‌ها
وی با تاکید بر اینکه بودجه شرکت انقباضی بوده و تحت تاثیر هدفمندی یارانه‌ها است اظهار داشت: در دو سال آینده وضعیت شرکت به دلیل پرداخت تسهیلات دریافتی بهتر خواهد شد. همچنین، برای جبران بخشی از انتظارات به صورت نامحسوس در سه، چهار ماه اخیر در هر تن سیمان بهای آن هزار و 500 تومان افزایش یافته که البته باید گفت بالاتر از مصوبات دولت نیست.
سهامداران شرکت
کرابی با اشاره به اینکه تفاوت مالیات نقل و انتقال در فرابورس و خارج از آن 5/3 درصد است، گفت: سهامداران این شرکت که بیش از 5/2 میلیون سهم دارند، حدودا سه نفر بوده و بطور کلی می توان گفت افرادی که بیش از 500 هزار سهم به بالا را در اختیار دارند، تقریبا 14 درصد
سهامداران هستند.
افزایش سرمایه نداریم
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت نیازی به افزایش سرمایه ندارد، افزود: میزان تولید سیمان در استان خراسان ۱۱ میلیون تن بوده که ۵/۵ میلیون تن آن مصرف داخل این استان است و برای مابقی آن شرکت، بازار هدف خود را تهران قرار داده، زیرا نسبت به سایر شرکت‌های استان خراسان نزدیک‌ترین شهر به تهران بوده و هزینه حمل‌و‌نقل آن نیز نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر است.
جمع‌آوری صف فروش «پکویر»
اما در بازار فرابورس روز گذشته حدود چهار میلیون سهم به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۰۱ میلیون ریال، دادوستد شد و سرانجام صف فروش سهام کویرتایر جمع‌آوری شد.
در این بازار صف فروش «پکویر» که در دو روز گذشته پابرجا بود، سرانجام جمع شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت با افت قیمتی معادل 89/4 درصد مواجه شد و به نرخ دو هزار و 121 ریال رسید. همچنین در مجموع 795 هزار و 300 سهم «پکویر» ارزش معادل یک میلیارد و 686 میلیون ریال کسب کرد.در این بازار شرکت‌های لیزینگ ایرانیان و گواهی تسهیلات مسکن مهر و آبان‌ماه نیز با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
بر این اساس هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب شاهد کاهش قیمت ۱۲ ریالی، ۹۲۹ ریالی و ۳ هزار و ۳۳۸ ریالی هر سهم خود بودند.
در مقابل نمادهای بیمه دی، تجارت الکترونیک پارسیان و عمران و توسعه با افزایش نرخ مواجه شدند.این در حالی است که قیمت سهام و مرجان‌کار در این بازار نسبت به معاملات روز یکشنبه تغییری نکرد و در همان نرخ دو هزار و 976 ریال باقی ماند. در این روز نماد «ودی» با حجم معاملاتی دو میلیون و 239 هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.همچنین نماد معاملاتی «رپارس» عنوان باارزش‌ترین سهم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات نماد مزبور معادل 7 میلیارد و 748 میلیون ریال بود.
در ادامه نمادهای «ودی» با ارزش ۶/۴ میلیارد ریال، گواهی تسهیلات مسکن آبان‌ماه با سه میلیارد ریال و گواهی تسهیلات مسکن مهرماه با ۷/۲ میلیارد ریال، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
روز گذشته 100 درصد از سهام شرکت گسترش کارآفرینی ایران در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای روی آن صورت نگرفت. یادآور می‌شود این عرضه بلوکی به صورت یکجا و نقد و به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 997 ریال انجام شده بود.