ایسنا - معامله‌گران سهام پالایشگاه نفت تبریز در بازار، رفتاری متناقض نسبت به روز اول عرضه از خود بروز داده‌اند. به‌رغم عرضه ناموفق این نماد در اولین روز عرضه؛ یعنی ۲۲ آبان‌ماه، در روزهای ا خیر بازار سهام شاهد تقاضای خرید سنگین برای «شبریز» است. پس از گذشت یک ماه از حضور دومین پالایشگاه اصل چهل و چهاری در بورس، این نماد ۱۸ درصد بازدهی از خود به جای گذاشته است. روز گذشته نیز معادل ۲۵ میلیون سهم «شبریز» متقاضی خرید داشت که ۱۷۰ هزار سهم این نماد در قیمت یک هزار و ۶۵۶ ریال معامله شد.

روزی که نماد «شبریز» روی تابلوی بورس به نمایش گذاشته شد، همه فعالان در قیمت ۱۲۰ تومان تمایل خرید از خود نشان دادند، اما سرانجام ۵۴ میلیون سهم «شبریز» در قیمت یک هزار و ۴۰۲ ریال (قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی) مورد دادوستد قرار گرفت.

با اتمام زمان معاملات، ۶/۴ درصد سهام پالایشگاه تبریز به فروش رفت و ۷ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۷۱ سهم روی میز فروش باقی ماند تا ادامه عرضه در روز بعد دنبال شود.

به هر رو با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در روز اول به خریداری سهام این شرکت تمایلی نداشتند، اما مشاهده می‌شود که این شرکت ۱۸ درصد بازدهی کسب کرده است و این رشد در مدت یک ماه و با وجود اطلاعات متغیر پالایشگاه تبریز، پیش بینی سود این شرکت و انرژی بر بودن آن قابل تامل بوده است.

در این راستا عظیم ثابت، کارگزار بورس اوراق بهادار تهران، وضعیت سهام پالایشگاه تبریز را مورد توجه قرار داد و گفت: در عرضه سهام پالایشگاه تبریز به ‌دلیل عدم توافق بین خریداران و فروشندگان، در روز اول حدود ۷میلیون سهم آن به فروش نرسید و خریدهایی که انجام شد با لابی‌ برخی خریداران عمده بود. وی به سهام پالایشگاه نفت اصفهان اشاره کرد و افزود: پالایشگاه نفت اصفهان اولین پالایشگاه اصل ۴۴ بود که در بسیاری از مقاطع عملکرد مناسبی مخصوصا در مورد EPS و مواد اولیه نداشت که این ذهنیت نیز برای پالایشگاه تبریز ایجاد شد و مردم حاضر نشدند این سهم را خریداری کنند.

ثابت به وجود اختلاف ۱۶ درصدی در قیمت مورد نظر خریدار و فروشنده در روز اول اشاره کرد و ادامه داد: در روز عرضه پالایشگاه تبریز، ۱۶ درصد اختلاف بین قیمت مورد نظر فروشنده و خریدار وجود داشت و خریداران قیمت ۱۲۰ تومان را مد نظر قرار داشتند؛ در حالی که فروشنده این سهم را در قیمت ۱۴۰ تومان عرضه کرد. این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: به دلیل اختلاف قیمت، افراد خاص و سهامداران خاصی این شرکت را خریداری کردند؛ زیرا تعدادی از فعالان بازار به این سهم خوش بین نبودند و اطمینان لازم را نداشتند که این موضوع فرصتی برای دیگران شد. وی به عدم عرضه مابقی سهام این شرکت و نداشتن سهام شناور آزاد بالا اشاره کرد و افزود: بعد از عرضه ۵ درصدی سهم در روز اول، مابقی سهام این شرکت عرضه نشد و سهام به صورت متوازن و متقارن توزیع نشد. به این ترتیب ۵ درصد سهم دست سهامدارانی رفت که به هر دلیل سهم را عرضه نمی‌کنند و در این سهم انحصار ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی طبق تعهد باید ۲۰ درصد از سهام را طی ۶ ماه عرضه کند و بهتر است نسبت به عرضه مابقی سهم اقدام کند.