«بورس»، «همراه» و «هدفمندی»

عکس:حمید جانی‌پور

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر اعلام اجرای مرحله نخست طرح تحول و همچنین عرضه همراه اول بود، تحولاتی که بر رفتار معامله‌گران تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای داشت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مهم‌ترین تحول، سخنان دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در مورد شروع مرحله نخست اجرای طرح تحول از اهمیت بالایی برخوردار بود. تغییر نرخ گازوئیل، گاز و برق به عنوان مهم‌ترین حامل‌های انرژی صنعتی سبب شده است تا معامله‌گران در تلاش برای ارزیابی وضعیت جدید شرکت‌های بورسی تلاشی را صورت دهند. این امر به ویژه در مورد شرکت‌های انرژی بر از اهمیت بالایی برخوردار است. در برداشت اولیه کارشناسان قیمت برق ۴۰۰ریالی و نرخ گازوئیل اعلام شده نمی تواند نگرانی خاصی را ایجاد کند هر چند که برخی از شرکت‌ها برای تطبیق خود با شرایط جدید نیازمند صرف زمان هستند.

در همین حال عرضه سهام همراه اول که دیروز ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی بازار را به خود اختصاص داد شرایط دشواری را به بازار تحمیل کرد. این امر موجب شد تا همچنان بازار دیروز شاهد تلاش معامله‌گران برای تامین نقدینگی باشد. در این شرایط بازار دیروز شاهد ادامه برتری نمادهای منفی نسبت به نمادهای مثبت بود که این امر به خصوص به دلیل حضور نماد مخابرات، به افت ۱۶۳ واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز نماد تازه وارد همراه اول نیز در کنار مساله عرضه اولیه با خبرهایی نیز همراه بود. اعلام عدم افزایش سرمایه ۸۰۰ درصدی این شرکت از جمله خبرهای مهم در این مورد بود. باید منتظر ماند و دید آیا سیاست‌های سهامداران همراه اول در مورد عرضه باقی سهام همراه اول نیز تغییری کرده است یا خیر؟ پیش از این انتظار می‌رفت ۵ درصد سهام در روز نخست و ۵ درصد در روزهای بعدی به صورت بلوکی عرضه شود که روز گذشته ۵/۵ درصد سهام عرضه شد، عرضه‌ای که احتمالا به معنای پایان عرضه‌های این سهم در روزهای آتی خواهد بود.

در گروه مالی عرضه‌های پست بانک همچنان نتوانست صف خرید این نماد را از میان ببرد. این امر در شرایطی است که پست بانک بیش از ۱۰۰ درصد رشد را از قیمت اولیه تجربه کرده است. در همین حال دیروز بازار شاهد انتشار شایعاتی در مورد عرضه بلوکی ۱۰ درصدی پست بانک از سوی خصوصی‌سازی بود. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه تبریز شاهد عرضه‌های سنگینی بود. این سهم دیروز نزدیک به ۲۴ میلیون سهام معامله را تجربه کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری غیر عادی بود که در آن بازار به دلیل رخداد تحولاتی مهم از مدار حرکات عادی خارج شد. این امر سبب شد تا علاوه بر ۱۶۳ واحد افت شاخص تنها ۳۰نماد از ۱۹۰نماد معامله‌شده با کارنامه‌ای مثبت به کار خود پایان دهند.