گروه بورس - شرکت سیمان شرق گزارش 6 ماهه داد.براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، سیمان شرق در گزارش اخیر خود با تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم مواجه است.

این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را در اسفندماه سال قبل مبلغ ۲۶۴ ریال اعلام کرده بود؛ همچنین در شهریورماه ۸۹ این رقم را به ۱۴۵ ریال کاهش داد که در بازار منعکس نشد. پس از آن سیمان شرق پیش‌بینی ۱۷۷ ریالی برای هر سهم را در نظر گرفت که دلایل اصلی تعدیل یادشده نسبت به پیش‌بینی اولیه را کاهش مقدار فروش سیمان، افزایش تخفیفات فروش و کاهش مقدار تولید سیمان با توجه به توقف ۵۱ روزه در سه ماه نخست سال‌جاری به دلیل عملیات نسوز کاری و مشکلات فنی اعلام کرده است.
شرکت سیمان شرق دارنده تعداد 22 میلیون و 95 هزار و 978 سهم (معادل 58/10 درصد) از سهام شرکت سیمان کارون به بهای تمام‌شده بالغ‌بر 6/192 میلیارد ریال بوده است که طبق معاوضه‌نامه شماره 1580/12/89 به تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه 89 میان شرکت سیمان شرق و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، مقرر شده در مقابل واگذاری سهام تحت‌تملک شرکت سیمان شرق به شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، تعداد 139 میلیون و 160 هزار سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری دی (49 درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری دی) که در مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی است، به شرکت سیمان شرق منتقل شود. همچنین طبق معاوضه نامه مزبور، توافق شده که سود سهام عملکرد سال‌مالی 88 شرکت سیمان کارون به طور مساوی متعلق به شرکت‌های سیمان شرق و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی باشد.
در این اطلاعیه آمده است که سود سهام عملکرد سال‌مالی منتهی به ۳۱ مردادماه ۸۹، شرکت سرمایه‌گذاری دی به طور کامل متعلق به شرکت سیمان شرق خواهد بود. (این در حالی است که در تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان کارون (به تاریخ ۳۰/۰۴/۸۹) سهام همچنان در مالکیت شرکت سیمان شرق بوده است و با توجه به سهامدار بودن شرکت در تاریخ مجمع، این توافق صحیح نیست.) پیرو موافقت‌نامه مزبور، در تاریخ ششم شهریورماه امسال تعداد ۲۲ میلیون و ۹۵ هزار و ۹۷۸ سهم شرکت سیمان کارون به قیمت هر سهم سه هزار و ۲۵۶ ریال از طریق سامانه معاملات شرکت بورس به شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی منتقل شده است که با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده سرمایه‌گذاری در سیمان کارون در دفاتر شرکت سیمان شرق بالغ‌بر ۶/۱۹۲ میلیارد ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۸.۷۱۸ ریال) است و با توجه به قیمت معامله‌شده در بورس، شرکت باید حدود ۱۳۰ میلیارد ریال زیان ناشی از فروش سرمایه‌گذاری را در دفاتر شناسایی کند که اقدام به این کار نکرده است. از این رو در صورت اعمال تعدیلات لازم، سود خالص در عملکرد ۶ ماهه و پیش‌بینی سالانه حدود مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال کاهش می‌یافت. حسابرس نیز در گزارش بررسی اجمالی در خصوص عملکرد واقعی ۶ ماهه به این موضوع اشاره کرده است اما اثرات این رویداد را به طور کامل شفاف نکرده است. مطابق صورت‌های مالی شرکت سیمان شرق، این شرکت در نیمه نخست سال‌جاری از فروش محصولات خود بیش از ۲/۳۵۹ میلیارد ریال درآمد کسب کرد. پیش‌بینی فروش امسال سیمان شرق برابر ۸۱۲ میلیارد و ۵۱۴ میلیون ریال اعلام شده بود. پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۸۹ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۲۸ درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش‌رفته ۷۳ درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۷ درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۵۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.