گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس بدون در نظر گرفتن صف فروش کویرتایر، روز گذشته را در حالت تعادلی سپری کرد.

اولین روز کاری هفته در بازار فرابورس با جابه‌جایی ۴ میلیون و ۸۱۸ هزار سهم به ارزش ۱۰۳ میلیارد و ۳۲۹ میلیون ریال همراه بود که ۹۰ درصد از این رقم به معاملات شرکت ارتباطات سیار تعلق داشت.
همچنین روز گذشته صف فروشی معادل 140 هزار سهم برای سهام کویرتایر در نرخ دو هزار و 20 ریال تشکیل شد که به دنبال صف مزبور، هر سهم این شرکت افت قیمتی معادل 8/4 درصد را تجربه کرد و به نرخ دو هزار و 24 ریال رسید که بر این اساس «پکویر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار دیروز به خود اختصاص داد.
همچنین در این بازار نماد معاملاتی همراه اول و گواهی‌های تسهیلات مسکن در ۳ دوره مهر، آبان و آذرماه شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.
نماد معاملاتی همراه اول با 388 ریال کاهش به قیمت 37 هزار و 943 ریال معامله شد و در مجموع بیش از دو میلیون و 460 هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل 93 میلیارد و 361 میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین گواهی‌های تسهیلات مسکن در دوره‌های مهر، آبان و آذرماه هر کدام به ترتیب ۱۸/۳ درصد، ۲۴/۲ درصد و ۰۳/۲ درصد کاهش نرخ را تجربه کردند.
این در حالی است که شرکت‌های مرجان‌کار، بیمه دی، عمران و توسعه شاهد و لیزینگ ایرانیان با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.
بر این اساس هر سهم «کمرجان» با ۲۲/۳ درصد رشد به قیمت دو هزار و ۸۴۹ ریال رسید. همچنین نمادهای «ثعمرا» و «وایران» نیز به ترتیب ۵۵/۱ درصد و ۱۹/۱ درصد افزایش قیمت یافتند.
همچنین در این بازار نماد «ودی» با حجم معاملاتی یک میلیون و 323 هزار سهم، از پرمعامله‌ترین سهام دیروز شناخته شد.نماد یاد شده بعد از نماد همراه اول، رتبه دوم را کسب کرد.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته دو گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی شاهد معامله سهام خود بودند. بر این اساس دو هزار و ۹۰۰ برگه از گواهی سپرده سعدی به ارزش دو میلیارد و ۹۲۹ میلیون ریال معامله شد. همچنین ارزش معاملات گواهی سپرده بانک کشاورزی در این بازار به رقم ۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال رسید.
رقابت دنباله‌دار
همچنین در ادامه رقابت روزهای گذشته، دیروز نیز تعداد دو میلیون سهم معادل دو درصد از سهام شرکت فرابورس، به صورت یکجا و نقد و به قیمت رقابت‌شده ۵ هزار و ۲۱۵ ریال عرضه شد.
این عرضه نیز همانند روزهای گذشته تا قیمت 5 هزار و 257 ریال رقابت شد و در نتیجه ادامه معامله به امروز موکول شد.
یادآور می‌شود سهام شرکت فرابورس در ۲۸ آذرماه به نرخ پایه یک هزار و ۶۰۰ ریال از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد.
پذیره‌نویسی «بانک آرین»
از سوی دیگر امروز تعداد ۲۸۰ میلیون سهم در دست انتشار بانک الکترونیکی آرین پذیره‌نویسی می‌شود.
بر این اساس امروز تعداد 280 میلیون سهم از سهام این بانک در شرف تاسیس به قیمت هر سهم یک هزار ریال آماده پذیره‌نویسی است.
یادآور می‌شود از تعداد مزبور، تعداد ۷۰ میلیون سهم در نماد «آرین» از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و تعداد ۲۱۰ میلیون سهم از طریق شعب بانک کارآفرین به صورت همزمان پذیره‌نویسی می‌شود.
فروش «کشتی‌سازی اروندان»
از سوی دیگر روز گذشته ۲۸/۹۹ درصد از سهام شرکت کشتی‌سازی اروندان به ارزش ۲/۲۱۶ میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس معامله شد.
بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق تامین اجتماعی، 216 میلیون و 290 هزار و 323 سهم معادل 28/99 درصد از سهام شرکت کشتی‌سازی اروندان را به ارزش 216 میلیارد و 290 میلیون و 323 هزار ریال به قیمت پایه هزار ریال به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط در بازار فرابورس به فروش رساند.
اروندان در زمینه تاسیس کارخانه کشتی‌سازی و صنایع وابسته فعالیت می‌کند.