گروه بورس - مدیرعامل پست‌بانک ایران عرضه‌های تدریجی سهام این شرکت بورسی را در بازار سرمایه غیرقانونی خواند. محبیان عراقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره عرضه‌های تدریجی سهام پست‌بانک ایران در بازار توسط خصوصی‌سازی گفت: طبق مصوبه اخیر دولت، به جز ۵ درصد کشف قیمت‌شده در بورس و ۲۵ درصد واگذاری به سهام عدالت، مابقی سهام «وپست» تا سال ۹۳ قابل‌واگذاری و عرضه نیست؛ بنابراین هر عرضه جدیدی در بازار سرمایه غیرقانونی است. وی در برابر این سوال که در صورت اثبات غیرقانونی بودن عرضه‌های پست‌بانک، سهام خریداری‌شده توسط مردم چه سرنوشتی خواهد داشت؟ گفت: طبق مصوبه اخیر دولت مبنی‌بر عدم‌عرضه سهام تا سال ۹۳، هر گونه عرضه سهام توسط خصوصی‌سازی در بورس غیرقانونی است. از این‌رو ما به محض مطلع شدن از عرضه‌های خصوصی‌سازی طی نامه‌ای خطاب به مراجع نظارتی و ذی‌صلاح از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، وزارت اقتصاد، دفتر ریاست جمهوری و ... موضوع عرضه غیرقانونی سهام را اطلاع دادیم و منتظر اعلام‌نظر این مراجع هستیم. با این حال مردم نباید سهام پست‌بانک را که از سوی خصوصی‌سازی عرضه می‌شود، خریداری کنند.

وی با ذکر این نکته که به لحاظ حقوقی احتمال ابطال معاملات پست‌بانک در بازار وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه عرضه بیش از ۵ درصد سهام پست‌بانک در بازار غیرقانونی است؛ بنابراین خرید سهام این شرکت در بازار سرمایه و سهامی که از سوی خصوصی‌سازی عرضه می‌شود، می‌تواند به ابطال معاملات منجر شود.

مدیرعامل «وپست» افزود: سهام پست‌بانک ایران دو هزار تومان ارزش ذاتی دارد و با قیمت بسیار پایینی در بورس عرضه شد، بنابراین سهام این بانک در قیمت‌های کنونی بسیار ارزنده است؛ اما به سهامداران توصیه می‌شود، غیر از ۵ درصدی که سهام پست‌بانک در بورس عرضه شده، سهام عرضه‌شده بیش از ۵ درصد را خریداری نکنند؛ چرا که با مشکل مواجه خواهند شد. وی با بیان اینکه «وپست» خریداران خاصی در بازار سرمایه دارد، گفت: به نظر می‌رسد، خریداران پست‌بانک در بازار سرمایه جای بررسی دارد و می‌توان با بررسی نوع خریداران به اهداف آنها در خرید سهام پی برد.

محبیان در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر دولت گفت: سهام پست‌بانک در بازار سرمایه باید از هیاهوهای غیرضروری به دور باشد و به روند منطقی خود ادامه دهد، ولی با عرضه‌های غیرمنطقی، سعی شده که برخلاف مصوبه دولت رفتار شود، اما در این حال لازم است که از رفتارهای هیجانی در مورد خرید یا حتی فروش سهام این شرکت ارزنده پرهیز شود.

گفتنی است، پست‌بانک ایران در روز چهارشنبه گذشته و روز گذشته شاهد عرضه حدود دو درصد از سهام توسط خصوصی‌سازی بود. عرضه‌هایی که سهم شناور آزاد بانک را در بورس به ۸ درصد رسانده است، حال آنکه در مصوبه اخیر دولت که از سوی دبیر هیات دولت ابلاغ شد، اعلام شده که به جز ۵ درصد کشف قیمت شده در بورس و ۲۵ درصد سهام عدالت، سهام شرکت دولتی پست‌بانک تا سال ۹۳ در بورس عرضه نخواهد شد. پست‌بانک دیروز پس از معامله ۵ میلیون سهمی، ۳۰ میلیون صف خرید شد و در قیمت ۵۴۸ تومان ایستاد. سهام این بانک از زمان حضور در بورس تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد بازدهی داشته است.