جزئیات پذیره‌نویسی نخستین بانک الکترونیکی ایران تشریح شد

گروه بورس - علیرضا باغانی: پذیره‌نویسی نخستین بانک الکترونیکی ایران امروز در فرابورس ایران آغاز می‌شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روز گذشته مدیران بانک آرین و مشاور پذیره‌نویسی آن در نشستی خبری حضور یافتند تا جزئیات پذیره‌نویسی و فعالیت نخستین بانک الکترونیکی ایران را تشریح کنند. بنابراین گزارش، محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین که مشاور پذیره‌نویسی این بانک مجازی است، در اظهاراتی درباره مزیت‌های بانک آرین گفت: این بانک الکترونیکی کلیه مجوزهای عملیات بانکی را دارد و علاوه ‌بر فعالیت بین‌المللی می‌تواند در زمینه گشایش LC، اعطای وام، سپرده‌پذیری و افتتاح حساب به صورت الکتریکی فعالیت ‌کند، در حالی که هم‌اکنون در سیستم بانکی تنها عملیات پرداخت و دریافت و انتقال وجه به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: هیچ بانکی در کشور مجوز فعالیت الکترونیکی به گستردگی اعطای وام و حتی افتتاح حساب، بدون حضور فیزیکی را ندارد، از این رو فعالیت بانک آرین از این حیث می‌تواند منحصربه‌فرد باشد.

وی سرمایه اولیه بانک آرین را ۷۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این بانک تا ۲۰۰ میلیارد تومان باید افزایش سرمایه دهد، اما از این پس به هیچ بانکی با سرمایه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان اجازه پذیره‌نویسی داده نخواهد شد. با این حال ۶۰ درصد معادل ۴۲ میلیارد تومان از سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی این بانک از سوی موسسان تامین شده و ۲۸ میلیارد تومان باقی‌مانده هم در روز جاری از طریق فرابورس و شعب منتخب بانک کارآفرین پذیره‌نویسی خواهد شد.

وی سرعت ارائه خدمات را مهم‌ترین مزیتی دانست که می‌تواند موجب جذب مشتریان از سوی این بانک مجازی شود و خاطرنشان کرد: در بانکداری کنونی به دلیل ضرورت مراجعه مشتریان در افتتاح حساب، دریافت تسهیلات و امور چک، سرعت عمل تا حد زیادی پایین است، اما در بانک مجازی بدون مراجعه حضوری به شعب بانکی، امکان استفاده از تمام خدمات بانکی وجود دارد.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، قابلیت الکترونیکی بودن بانک آرین موجب می شود که به دلیل بهای تمام‌شده پایین و کاهش هزینه سرمایه با جذب سپرده‌ها ظرف مدت کوتاهی نسبت کفایت سرمایه بانک در حد مطلوبی قرار گیرد. همچنین با گسترش دامنه استفاده از اینترنت بانک و موبایل بانکینگ، این بانک می‌تواند به مشتریان زیادتری ارائه خدمات کند.

در این حال، پرداخت تسهیلات با نرخ پایین‌تر و با حاشیه سود بالاتر در مقایسه با سایر رقبا می‌تواند یکی دیگر از مزیت‌های این بانک باشد. آرام ارائه خدمات پرداخت سود سهام به‌خصوص در معاملات سهام، کالا و قراردادهای سلف و آتی را از دیگر ویژگی‌های بانک الکترونیکی آرین اعلام کرد و افزود: این بانک می‌تواند در توزیع اوراق بهادار و تسویه آن همکاری خوبی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داشته باشد. وی گفت: معاملات ثانویه بانک آرین بعد از اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

آرام با بیان اینکه امروز ۷۰ کارگزاری دارای مجوز فعالیت در فرابورس می‌توانند ۷ میلیارد تومان از سهام مورد پذیره‌نویسی بانک آرین را برای مشتریان خود خریداری کنند، گفت: پیش‌بینی ما، استقبال فعالان بازار سرمایه از سهام این بانک الکترونیکی است، از طرفی دیگر مابقی سهام هم در شعب منتخب بانک کارآفرین به فروش می‌رسد. در همین حال، غلامحسن اصغرزاده زعفرانی عضو هیات موسس بانک آرین نیز در سخنانی سقف خرید سهام از سوی اشخاص حقوقی را ۵/۳ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: اشخاص حقوقی تا سقف ۵/۳ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار سهم (۵ درصد) می‌توانند در پذیره‌نویسی بانک آرین سهم خریداری کنند؛ در حالی که شرکت‌های سهامی عام طبق مقررات تا سقف ۱۰ درصد از سهام این بانک را می‌توانند خریداری کنند.

وی همچنین حداقل حجم سرمایه‌گذاری در این بانک را ۵ میلیون تومان ذکر کرد و ادامه داد: براساس برآوردهای اولیه خرید سهام این بانک برای اشخاص حقیقی و حقوقی جذاب است.

زعفرانی از گسترش دامنه اینترنت، تلفن ثابت، افزایش اپراتورهای تلفن همراه از دو اپراتور به

۳ اپراتور، فعال شدن امکان موبایل بانکینگ و فعالیت ۵ شرکت وایمکس به عنوان نشانه‌های آماده بودن فضا برای تولد یک بانک الکترونیکی یاد کرد و گفت: با شرایط موجود، نیاز به وجود یک بانک مجازی وجود دارد؛ چراکه با گسترش اینترنت و دسترسی تقریبا همه مردم به تلفن ثابت، خیلی از مردم خواستار بهره‌مندی از خدمات بانکی به صورت الکترونیکی هستند، حال آن‌که چنین بانکی برای ارائه این خدمات تاکنون وجود نداشته است.

این عضو هیات‌موسس بانک آرین، زمان آغاز فعالیت این بانک را پس از پایان پذیره‌نویسی نیمه اول سال آینده ذکر کرد و افزود: این بانک پس از پایان مراحل پذیره‌نویسی در نیمه اول سال ۹۰ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

وی راحتی و آسانی انجام کار، ارائه خدمات در همه جا و‌ امکان انجام تمام امور بانکی در یک مکان را از مهم‌ترین ویژگی‌های بانک الکترونیکی آرین اعلام و خاطرنشان کرد: انجام عملیات بانکی با سرعت بالا،‌ کارآیی استفاده از نیروی انسانی محدود و دریافت تسهیلات با هزینه کمتر از مشتریان را از دیگر مزیت‌های نخستین بانک الکترونیکی کشور مصوب می‌شود.

وی با اشاره به بانکداری سنتی گفت: هزینه‌های این گونه بانک‌ها ۵ تا ۷ درصد کمتر از سایر بانک‌ها است که این امر باعث می‌شود تا بانک آرین بتواند در بازار رقابتی، تسهیلات بهتری به مشتریان خود ارائه دهد. زعفرانی با بیان اینکه نخستین بانک الکترونیکی با نام SFNB فعالیت خود را سال ۱۹۹۵ میلادی در آمریکا آغاز کرد، افزود:‌ هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی هندوستان و پاکستان بانک‌های الکترونیکی زیادی فعال هستند. زعفرانی با بیان اینکه ایده راه‌اندازی بانک الکترونیکی در ایران از اولین بانک مجازی امارات گرفته شده است،‌ اظهار داشت: ارائه کلیه خدمات بانکی از طریق ابزارهای الکترونیکی، بدون شعبه و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز از مهم‌ترین مولفه‌های بانکداری مجازی است.

عضو هیات‌موسس بانک آرین، آینده صنعت بانکداری را از آن بانک‌های الکترونیک دانست و گفت:‌ توسعه و ترویج فناوری اطلاعات، ظهور کلانشهرها و افزایش مشکلات ترددها،‌ افزایش سطح تحصیلات، توسعه زیرساخت‌های مخابرات و افزایش کاربران اینترنت و ترکیب جوان ایران نمایانگر این مطلب است که آینده درخشانی در انتظار بانک‌های الکترونیکی خواهد بود.

زعفرانی در مورد ضریب امنیت گردش مالی در بانک آرین اظهار داشت:‌ با استفاده از بسترهای امضای دیجیتال، اخذ استانداردهای ایزو ۲۷۰۰۱، ISMS و مدارک معتبر قصد داریم تا ضریب امنیت گردش مالی این بانک را به حداقل برسانیم.

وی در مورد مشکلات زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور گفت:‌ شبکه‌های مخابراتی لازم برای اجرای عملیات این بانک در کشور مهیا است و مشکلی جدی در این خصوص وجود ندارد.

شایان ذکر است، ۲۸۰ میلیون سهم بانک آرین فردا به مدت ۷ روز از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و شعب بانک کارآفرین عرضه خواهد شد.