گروه بورس - بورس آتی روز گذشته با وجود آغازی مثبت با نوسانات منفی قیمت‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش معاملات دیروز بورس آتی به مبلغ ۶۸۳ میلیون و ۸۰۶ هزار ریال رسید که در آن ۲۶ قرارداد با کاهش قیمت مواجه شدند و یک قرارداد بدون تغییر قیمت بود. دیروز معامله‌گران آتی در ابتدای بازار شاهد رشد قیمت در نمادهای معامله‌شده، به جز «اخابر» اسفندماه بودند، اما قیمت‌های تسویه در پایان معاملات منفی شد.
بر این اساس دیروز 22 قرارداد «اخابر» اسفندماه به ارزش 542 میلیون و 572 هزار ریال معامله شد که کاهش 80 ریالی قیمت تسویه این نماد موجب شد که قیمت تسویه «اخابر» اسفندماه در قیمت دو هزار و 901 ریال بسته شود تا دیروز این نماد بیشترین کاهش قیمت را در نوسان منفی 68/2 درصد تجربه کند.
از سوی دیگر «فملی» اسفندماه نیز با سه قرارداد معامله‌شده شاهد افت ۱۰۳ ریالی قیمت بود که قیمت تسویه این قرارداد را به مبلغ ۹ هزار و ۵۶۱ ریالی رساند. «وکار» دی و «فملی» دی‌ماه نیز دیگر قراردادهای معامله‌شده روز گذشته بورس آتی بودند که در آن «وکار» دی‌ماه با ۱۰ ریال کاهش قیمت و «فملی» بدون تغییر قیمت معامله شدند. «وغدیر»، «ومعادن»، «کچاد» اسفند و «اخابر» دی‌ماه دیگر نمادهایی بودند که به‌رغم ثبت سفارش‌های خرید، روز گذشته را بدون معامله پشت‌سر گذاشتند.
به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر که بازار نقدی سهام شرایط مثبتی را تجربه می‌کند و عرضه سهام تازه، جذابیت لازم را برای سهامداران دارد، مدیران بازار باید مشوق‌های بیشتری را برای معامله‌گران آتی در نظر بگیرند تا این بازار از رکود کنونی خارج شود. این در حالی است که زیرساخت‌های استفاده از سیستم معاملات و انتقال به دفاتر کارگزاری‌ها فراهم شده که با اجرای هرچه سریع‌تر، معامله‌گران می‌توانند همزمان در بورس آتی نیز فعالیت کنند. از سوی دیگر در نظر گرفتن مشوق‌هایی مانند کارمزد کمتر و افزایش میزان اعتبار معامله‌گران، می‌تواند انگیزه دادوستد در این بازار را افزایش دهد.