فارس - معاون سازمان بورس با اعلام پیگیری تغییر مدیرعامل پست بانک و لزوم رعایت مفاد اساسنامه در انتخاب مدیرعامل، شایعه ممانعت از خرید سهام همراه اول توسط افراد حقوقی را تکذیب کرد. سیدعلی حسینی در رابطه با این سوال که آیا شایعه ممانعت سازمان بورس از خرید سهام همراه اول توسط برخی افراد حقوقی صحت دارد یا خیر؟ پاسخ داد: سازمان بورس و اوراق بهادار دست هیچ سرمایه‌گذار حقوقی و حقیقی را برای انجام معاملات شرکت‌های حاضر در بورس یا فرابورس نبسته است و چنین شایعه‌ای صحت ندارد.

وی ادامه داد: مسوولان شرکت‌های بورس و فرابورس موظف به رعایت دستورالعمل پذیرش و مراقبت از شرایط حضور ناشران در بازار سهام هستند تا مواردی مانند درصد سهام شناور آزاد شرکت حفظ شود. از طرف دیگر ممکن است برخی از طریق بازار سهام عادی اقدام به خرید سهام برای تصاحب بلوک‌های مدیریتی شرکت‌ها کنند که از این رویه هم جلوگیری می‌شود، در غیر‌اینصورت سازمان بورس هیچ محدودیتی در خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی به طور عادی ایجاد نکرده است.

این مقام مسوول در برابر این سوال که آیا مدیرعامل شرکتی مانند پست بانک که هنوز مدیریت وی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت نشده می‌تواند به سرمایه‌گذاران توصیه عدم خرید سهام کرده و از خروج این شرکت از بورس سخن به میان آورد یا خیر؟ توضیح داد: این مورد به بررسی مستندات و بررسی اظهارات مسوولان کنونی پست بانک احتیاج دارد که پیگیری خواهد شد.

حسینی ادامه داد: انتخاب مدیرعامل همه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس از جمله پست بانک باید طبق اساسنامه باشد که در آن، انتخاب مدیرعامل به عهده هیات‌مدیره است. علاوه براین در برخی موارد مشاهده شده که دسته‌ای از شرکت‌ها از روی ناآگاهی یا با تکیه بر شرایط قبل از حضور در بورس تغییراتی را می‌دهند که در این گونه موارد سازمان بورس راهنمایی لازم را به عمل می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اداره ثبت شرکت‌ها به رعایت این نوع موارد تاکید دارد و در صورتی که انتخاب مدیرعامل شرکتی طبق اساسنامه نباشد، اقدامات لازم را به عمل می‌آورد، زیرا در صورت غیر‌قانونی بودن انتخاب مدیرعامل، اداره ثبت شرکت‌ها از تفویض اختیار امضاء به مدیرعامل جدید جلوگیری می‌کند.

حسینی در پایان گفت: با این اوصاف همکاران و کارشناسان اداره نظارت بر ناشران بورسی در خصوص انتخاب مدیرعامل پست بانک پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.