ترمز بازار

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته و پس از توقف‌های گسترده روز شنبه، شاهد کاهش انگیزه معامله‌گران و عرضه‌های قابل‌ملاحظه در نمادهای قابل معامله بود. کارشناسان بازار، توقف ناگهانی بخشی از نمادهای مورد اقبال بازار و همچنین برخی از تحولات در حوزه سیاسی را عامل کاهش سرعت بازار ارزیابی می‌کنند. این امر سبب خواهد شد تا بازار بعد از حدود دو هفته رشد، احتمالا شاهد افت شاخص باشد.

کارشناسان بازار توقف نمادهای خودرویی در کنار توقف نمادهای معدنی - فلزی و برخی نمادها نظیر همراه اول را موجب کاهش نقدشوندگی بازار ارزیابی می‌کنند.

به نظر می‌رسد بازار می‌تواند از محل توقف‌های گسترده و نگرانی سهامداران تازه وارد به بورس، از افت نقد شوندگی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته آسیب ببیند. این امر در صورتی که به خروج نقدینگی از بازار موجب شود می‌تواند بازارهای موازی از جمله املاک و مستغلات و ارز را به تحرک وادار کند.

در بازار دیروز معامله‌گران تحولات مذاکرات سیاسی استانبول را دنبال کردند که به‌رغم خوش‌بینی اولیه در مورد حصول توافق، بدون نتیجه‌ای خاص خاتمه یافت.

در معاملات دیروز معامله‌گران با توجه به حبس نقدینگی در برخی از نمادهای عمده به ویژه در گروه خودرویی، با افت سطح نقدینگی متحرک در بازار مواجه شدند. این امر سبب شد تا به‌رغم تلاش گروه‌های بانکی و بیمه‌ای برای در دست گرفتن روند رشد بازار، وجود نگرانی‌هایی در این گروه‌ها باعث ریزش صف‌های خرید در این گروه شود تا بیشتر نمادهای بانکی و بیمه‌ای که دیروز با صف خرید کار خود را شروع کرده بودند، در میانه بازار به تعادل برسند.

در همین حال بازار با توجه به متوقف بودن نمادهای معدنی بدون گروه پیشرو در روزهای آینده با ابهام‌هایی مواجه خواهد بود.

روز گذشته در گروه شرکت‌های هلدینگی معامله‌گران شاهد معامله نزدیک به ۱۸ میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر بودند. اعلام پذیرش پتروشیمی پردیس و احتمال عرضه اولیه فولاد آلیاژی سبب شده است تا این نماد که در آستانه برگزاری مجمع و افزایش سرمایه قرار دارد با صف خرید نیز برای دقایقی مواجه شود.

در گروه فلزی نماد متوقف مبارکه نوزدهم ماه جاری شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه خواهد بود. در این گروه دیروز سایت دولت در خبری خاطرنشان کرد: نخستین بار در تاریخ صنعت مس کشور، رکورد تولید ماهانه این فلز راهبردی با ثبت رکوردی جدید از مرز ۲۰ هزار تن فراتر رفت.

همچنین طی دی امسال بیش از ۴ میلیون و ۴۴۳ هزار تن ماده معدنی از معدن مس سرچشمه استخراج شد که رکورد جدیدی در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش این سایت، بررسی‌های کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱، میزان مازاد تقاضای فلز راهبردی مس به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید که سبب افزایش قیمت آن دست‌کم به بیش از ۹ هزار دلار به‌ازای هر تن خواهد شد.

در گروه نساجی دیروز قیمت عرضه بلوک مدیریتی نساجی بروجرد با رقابت دو خریدار تا رقم یک هزار و ۷۲۴ ریال رشد کرد. برخی از خبرها از حضور یک رقیب خارجی در این رقابت خبر می‌دهد.

در مجموع بازار دیروز بازاری رو به ضعف بود که در آن شاخص کل با توجه به عرضه برخی از صف‌های خرید به ۲۰هزار و ۴۱۶ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۸/۱۴ درصدی معامله ۱۸ میلیون سهمی غدیر به ۵۲ میلیارد تومان رسید. از ۲۰۷ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۷۹ نماد با کاهش قیمت و ۱۲۳ نماد با رشد قیمت همراه بودند.