گروه بورس - شرکت‌هایی از کشور آلمان و لهستان با گروه صنعتی تراکتورسازی ایران برای تولید تراکتورهای سنگین همکاری می‌کنند. مدیرعامل «تایرا» با اعلام این خبر گفت: با توجه به تیراژ پایین و نیاز کشور به تراکتورهای سنگین که عدم توجیه اقتصادی آن را نیز موجب می‌شود، تراکتورسازی برای تامین نیاز داخلی و جوابگویی به تمامی متقاضیان تراکتور اقدام به مذاکره و همکاری با چند کشور آلمانی و لهستانی کرده است.

مهندس ابوالفتح ابراهیمی افزود: در مرحله نخست، مونتاژ و تولید بعضی از قسمت‌های این محصولات در دستور کار تراکتورسازی ایران قرار گرفته و با توجه به نیاز داخلی و خارجی به این نوع محصول تولید و به بازارهای عرضه می‌شود.

وی کارآیی و قابلیت این تراکتورها را منحصربه‌فرد دانست و گفت: توان تراکتورهای یاد شده بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ اسب بخار است و در زمین‌هایی با مساحت و مزارعی که دارای سختی زیاد خاک هستند، کاربرد دارند.

ابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز کشور به تراکتورهای سنگین با توجه به ابعاد زیاد زمین‌های کشاورزی ۵ درصد است که با توسعه تکنولوژی و کشاورزی، اجرای بهینه مکانیزاسیون بخش کشاورزی پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۱۰ درصد برسد.

عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در مورد زمان تولید انبوه تراکتورهای سنگین در تراکتورسازی نیز گفت: خطوط تولیدی تراکتورسازی برای تولید این محصولات آماده شده و با اولین اعلام نیاز از سوی متقاضیان، ما قادر به عرضه آن به بازار ظرف مدت ۳ ماه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹۵ درصد نیاز بازار کشور به انواع تراکتورها توسط مجموعه تراکتورسازی ایران تامین می‌شود، گفت: با توجه به اینکه تراکتورسازی در زمینه تولید تراکتورهای سنگین فعالیتی نداشته، تنها ۵ درصد بازار داخلی نیز مربوط به این نوع تراکتورها است که از طریق واردات تامین می‌شود.