گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۲۲۸ واحد رشد توانست مرز ۲۲ هزار واحد را تثبیت کند. در شرایطی که سه روز کاری بیشتر به پایان سال ۱۳۸۹ نمانده است، معامله‌گران همچنان شاهد رشد شاخص بورس هستند که البته بخشی از آن ناشی از اتمام زمان دریافت وجه نقد توسط فروشندگان است. با کاهش میزان سهام قابل فروش در بازار و عقب نشینی فروشندگان، معامله‌گران دیروز شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها بودند. در همین حال معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی دیروز شاهد افت قیمت بیشتر فلزات در بازگشایی بازارها بودند. از دیدگاه کارشناسان بازارهای جهانی، نگرانی در مورد زلزله ژاپن سبب کاهش بهای قیمت فلزات رنگین شده است. در همین حال نگرانی در مورد شدت آسیب وارده به صنعت فولاد ژاپن سبب افزایش قیمت فولاد شده است.

معامله‌گران در انتظار روشن شدن ابعاد خسارات وارده به ژاپن هستند، امری که یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را متاثر کرده است. از سوی دیگر معامله‌گران با تداوم معاملات عمده در بازار مواجه بودند که در مهم‌ترین معامله، شرکت همراه اول شاهد انتقال ۵/۱ درصد باقی مانده سهام خود بود. این بلوک را مخابرات پس از عدم توافق بر سر نرخ فروش با خریداران متفرقه به کارکنان مخابرات منتقل کرد. دیروز مجموعه بانک صادرات و غدیر نیز فعال بودند که بانک صادرات با ۵۶ میلیون سهم و غدیر با ۱۷ میلیون سهم معامله مواجه شدند. در بازار دیروز اعلام گشایش نماد پتروشیمی امیرکبیر در روز چهارشنبه به رونق معاملات صندوق بازنشستگی و غدیر منجر شد. پتروشیمی امیرکبیر به دلیل حضور سهامداران جز بدون عرضه اولیه در تالار فرابورس بازگشایی خواهد شد. در گروه فلزی دیروز محدودیت سفارش در نماد فولاد آلیاژی یزد و روان فناور به اطلاع بازار رسید. این در حالی است که از معاملات امروز هر دستور خرید دو نماد فولاد آلیاژی یزد و فن‌آور ۲۵۰۰ سهم را به جای ۱۰ هزار سهم در برخواهد داشت. این امر شانس بیشتری به خریداران جز در خرید این سهام خواهد داد.

در گروه بانکی معامله‌گران شاهد انتظار برای اعلام نرخ نهایی سودهای بانکی در روز چهارشنبه هستند. انتظار می‌رود با اعلام این نرخ‌ها پرونده تحولات بانکی برای چند هفته بسته شود، هر چند دولت در صدد تغییراتی اساسی در نظام بانکی است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص به سطح ۲۲ هزار و ۲۳۶ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۶/۸۶ میلیارد تومان رسید که ۱۰ درصد آن را معامله ۳/۱۷ درصد تشکیل داد. از ۲۲۲ نماد مورد معامله ۸۸ نماد با افت قیمت و ۱۳۱ نماد با رشد قیمت معامله شدند.