گروه بورس - قائم‌مقام کابل‌های مخابراتی شهید قندی از برنده شدن این شرکت بورسی در ۵ مناقصه بین‌المللی به ارزش تقریبی ۲۰۵ میلیون دلار خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، حسن لطیفی که درباره آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی و جزئیات برنده شدن «بکام» در مناقصه‌های بین‌المللی سخن می‌گفت، افزود: «بکام» در پنج مناقصه بین‌المللی که با حضور ۲۵ شرکت خارجی از جمله ترکیه، چین، کره، عربستان سعودی و... برگزار شد، خوشبختانه برنده شد که ارزش این ۵ مناقصه با احتساب قیمت فعلی مس و ۲۵ درصد افزایش رویه معمول قراردادهای بین‌المللی، ۲۰۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی ارزش دو مناقصه اول را ۵۲ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با تصویب نهایی این قراردادها توسط دولت سوریه L/C مربوط به آنها که در حال حاضر در بانک سوری در حال گشایش است، اما مناقصه سوم که قرارداد آن به امضا رسیده براساس زمان‌بندی اعلام شده، تا پایان سال گشایش خواهدیافت که با احتساب صادرات نیمه اول سال ۸۹ جمعا رقم صادراتی شرکت در صورتی که مشکلات غیرقابل پیش‌بینی نداشته باشیم، به حدود ۷۸ میلیون دلار در سال‌جاری خواهد رسید که به طور قطع نسبت به سال گذشته رشد EPS مناسبی داریم. قائم‌مقام شرکت کابل‌های مخابراتی شهید قندی درخصوص دو مناقصه چهارم و پنجم که قرارداد آنها به امضا رسیده و مابقی مناقصه سوم، اجرای عملیات تولید را به سال ۹۰ موکول دانست و گفت:‌ قرارداد این دو مناقصه هم با کشور سوریه منعقد شده و در اوایل سال۹۰، L/C مربوط به این دو قرارداد گشایش خواهد یافت که با احتساب قیمت فعلی مس و ۲۵ درصد افزایش رویه معمول قراردادها ارزش باقیمانده قرارداد سوم و این دو قرارداد با هم در حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.وی خوشنامی و مشخصات فنی کابل‌های شهید قندی را یکی از عوامل اصلی برنده شدن «بکام» در ۵ مناقصه بین‌المللی ذکر کرد و افزود: قراردادهای صادراتی ۲۰۵ میلیون دلاری توسط کابل شهید قندی گام بزرگی در افزایش صادرات غیرنفتی کشور و همچنین افزایش نقدینگی شرکت خواهد داشت. در کشورهای افغانستان و اتیوپی حدود ۱۹ میلیون دلار برنده شده‌ایم که افغانستان کار تقریبا انجام شده و در اتیوپی نیز به زودی کار آغاز می‌شود. این مقام مسوول در بکام از مذاکرات اولیه با کشورهای عراق، ونزوئلا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و... برای فروش کابل‌های فیبر نوری و مسی سخن گفت و افزود: این مذاکرات در حال انجام است که به محض رسیدن به نتیجه نهایی، جزئیات آن اعلام خواهد شد، اما وضعیت کنونی قراردادهای خارجی وداخلی شرکت از فروش و صادرات ۱۳۷ میلیون دلاری در سال ۸۹ حکایت دارد که در صورتی که مشکلات غیرقابل پیش‌بینی نداشته باشیم،

EPSشرکت محقق خواهد شد.

دلایل کاهش فروش

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کابل شهید قندی در سال‌های گذشته با کاهش فروش و از دست دادن بازار مواجه شده است؟‌ گفت: در سال ۸۳ در راستای خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر ماهیت داد و سهام آن توسط مخابرات ایران به بخش خصوصی واگذار شد، در این شرایط شرکت «بکام» که قبل از واگذاری شاهد فروش تضمینی کلیه تولیدات خود به شرکت‌های مخابرات استانی و گستردگی بازار فروش بود، پس از واگذاری شرکت با مشکل فروش داخلی مواجه شد تا جایی که در سال ۸۷ بحران تولید و بیکاری در این شرکت به وجود آمد که شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اتخاذ راهکارهای مناسب و تشخیص مشکلات، اقداماتی را در تمامی زمینه‌ها ازجمله تغییر در سطح مدیران ارشد به‌وجود آورد که خوشبختانه این اقدامات پاسخ مثبت داد.

استراتژی‌های جدید مدیران

لطیفی فروش صادراتی را مهم‌ترین استراتژی مدیران «بکام» برای خروج از بحران ذکر کرد و افزود: ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام صادراتی افغانستان و اجرای خدمات فنی و مهندسی از ابتدای سال ۸۸ در دستور کار شرکت قرار گرفت، از سویی دیگر شرکت به دلیل مشخصات فنی و خوشنامی در مناقصه‌های بین‌المللی برنده شد تا جایی که در سال ۸۸ بیش از ۶۵ میلیون دلار کالا به سوریه و حدود پنج میلیون دلار صادرات به افغانستان، عراق و کویت صورت گرفت و فروش صادراتی شرکت هم از ۲۹ میلیون دلار در سال ۸۷ به ۷۰ میلیون دلار در سال ۸۸ رسید.

وی افزود: با فروش صادراتی صورت گرفته، کل فروش و صادرات شرکت هم از ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۷ به ۱۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۸ رسید. همچنین با توجه به نرخ رشد فروش کل شرکت و کنترل هزینه‌های جاری و مالی، سود شرکت از ۱۰ میلیارد ریال در سال ۸۷ به ۹۲ میلیارد ریال در سال‌ ۸۸ رسید.

وی اجرای طرح‌های توسعه شرکت را یکی دیگر از عوامل خروج بکام از بحران دانست و گفت: توسعه پانل‌های برق خورشیدی در شهر یزد یکی از این پروژه‌ها بود که این پروژه با تلاش استانداری و سایر سازمان‌های ذی‌ربط استان یزد در تیرماه سال‌‌جاری به بهره‌برداری رسید، تا جایی که این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیارد ریال با ظرفیت ۳ مگاوات در سال به بهره‌برداری رسید که زمینه اشتغال‌زایی برای حدود ۶۰ نفر در سه شیفت کاری را فراهم کرد.

پروژه‌های جدید و مهم

لطیفی با اشاره به پروژه کابل فشار ضعیف گفت: پروژه کابل‌های برقی فشار ضعیف با جایگزین کردن ماشین‌آلات جدید این پروژه با ماشین‌آلات تولید کابل‌های سالن شماره ۲ کارخانه که بازار آن سال‌ها است اشباع شده است در آذرماه سال ۸۹ با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۴۰ میلیارد ریال با حفظ استمرار پایدار اشتغال حدود ۱۰۰ نفر در سه شیفت کاری به بهره‌برداری رسید. افزون‌ بر این پروژه تولید کابل‌های فشار قوی که آن هم به نوعی جایگزینی کلان ماشین‌آلات این پروژه با ماشین‌آلات کابل‌های مسی بوده که با احتساب ماشین آلات مشترک با حجم سرمایه‌گذاری ۳۴۰ میلیارد ریال و حفظ و پایداری اشتغال حدود ۲۰۰ نفر در سه شیفت کاری است که این پروژه در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد.

پاسخ به آخرین شایعات بازار

قائم‌مقام کابل شهید قندی در برابر این سوال که آیا شایعات مربوط به فروش زمین ۱۰۶ هزار مترمربعی این شرکت در منطقه صفائیه یزد صحت دارد؟ گفت: از نیمه دوم سال ۸۸ با پیگیری‌های به عمل آمده کاربری اراضی حاشیه بلوار صفائیه یزد شروع و در شهریورماه سال ۸۹ موفق به اخذ کاربری زمین‌های موصوف از صنعتی به تجاری، مسکونی، اداری و محوطه‌سازی شدیم که فعلا برنامه فروش این اراضی دنبال نمی‌شود، بلکه درخصوص این اراضی اقدام به فراخوان عمومی برای مشارکت در ساخت کرده‌ایم که به نظر می‌رسد در آینده حاشیه سود قابل‌توجهی برای شرکت به همراه داشته باشد، ولی در حال حاضر با توجه به عملکرد فروش سال ۸۹ که تقریبا محقق شده، دسترسی به EPS ۲۱۶ ریالی قطعی است.