گروه بورس- هدیه لطفی: ماراتن خرید بلوک 4 درصدی سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بازار سوم فرابورس سرانجام روزگذشته به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در ادامه رقابت روزهای گذشته، دیروز تعداد ۸ میلیون سهم معادل ۴ درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بازار عرضه شد و سرانجام هر سهم آن با ۱۳۴ درصد رشد نسبت به اولین روز عرضه در قیمت ۵ هزار و ۹ ریال معامله شد و این بلوک در مجموع رقمی معادل ۴۰ میلیارد و ۷۲ میلیون ریال روانه بازار کرد. بلوک یادشده در روز شنبه ۲۴ اردیبهشت به قیمت پایه هر سهم دوهزار و ۱۴۳ ریال، روی میز فروش قرار گرفته بود. این در حالی بود که سه خریدار برای تصاحب آن به رقابت پرداختند که سرانجام روزگذشته یکی از این گروه‌ها در ماراتن ۶ روزه موفق به خریداری بلوک مزبور شد. شنیده‌ها حاکی از این است که کنسرسیومی متشکل از ۱۹ شرکت کارگزاری این بلوک را خریداری کرده‌اند.
معامله عمده «راهبر»
همچنین بازار فرابورس در معاملات دیروز خود معامله بلوکی دیگری را نیز ثبت کرد. در این روز تعداد دوهزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت خدماتی انفورماتیک راهبر توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در بازار سوم فرابورس عرضه شد.این بلوک در قیمت پایه هر سهم ۱۱ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۸۴۰ عرضه شد که در همان نرخ به فروش رفت.
رکود در بازار
از سوی دیگر به رقم معاملات بلوکی مزبور، بازار فرابورس روزگذشته را در شرایط نه چندان مطلوبی سپری کرد، به طوری که تنها ۷ میلیون سهم در این بازار خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۷۹ میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال رسید. در این بازار نمادهای معاملاتی پتروشیمی پردیس و باغمیشه، هرکدام با معاملات ۱۷ میلیارد ریالی خود به عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند.نماد همراه اول نیز با حجم ۳۰۶ هزار سهم و ارزش ۱۳ میلیاردریالی، در جایگاه بعدی قرار گرفت.این در حالی است که شرکت‌های سبحان‌دارو، کویرتایر و سیمان سبزوار، عنوان کم‌ارزش‌ترین نمادها را کسب کردند.ارزش معاملات هرکدام از نمادهای فوق به ترتیب ۲۹ میلیون ریال، ۸۶ میلیون ریال و ۱۸۹ میلیون ریال بود. بازار دوم فرابورس نیز همچنان روزگذشته شاهد تشکیل صف فروش برای حق تقدم بانک الکترونیکی آرین بود.
همچنین به دنبال صف مزبور هر سهم این شرکت 92/4 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و به نرخ 735 ریال رسید. این در حالی است که نماد بانک آرین در شرایط متعادلی روز را به پایان رساند و هر سهم آن در جریان معاملات با 24/1 درصد رشد به قیمت یک هزار و 555 ریال داد و ستد شد. همچنین تعداد یک میلیون و 441 هزار سهم «آرین» در 219 مرتبه خرید و فروش شد و رقمی معادل دو میلیارد و 242 میلیون ریال روانه بازار کرد.
در بازار اوراق مشارکت نیز دیروز گواهی‌های اجاره ماهان، سپرده سعدی، مشارکت نفت و سپرده کشاورزی معامله شدند که این ۴ گواهی در مجموع ارزشی معادل ۷ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریال کسب کردند. در جزئیات این معاملات می‌توان به داد و ستد سه هزار و ۳۲۰ برگه از اوراق سپرده کشاورزی، دو هزار و ۴۹۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، یک هزار برگه از اوراق سپرده سعدی و ۶۲۰ برگه از اوراق اجاره ماهان اشاره کرد.