گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جوی متعادل بود که در آن گروه فلزی با فشار خرید و گروه خودرویی با مازاد عرضه مواجه بود. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی آخرین معاملات شامگاه جمعه گرایش به رشد مواد خام داشت. این امر موجب شد تا شرکت‌های وابسته به بازار جهانی دیروز با اقبال نسبی مواجه شوند.

در بازار دیروز معامله گران در گروه مالی در حالی شاهد افت قیمت در نمادهای بیمه‌ای بودند که افزایش شدید ارزش دیات، این صنعت را با مشکل مواجه می سازد. دیروز رییس کل بیمه مرکزی در انتقاد از افزایش دو برابری نرخ دیه گفت: مبهوت افزایش

دو برابری نرخ دیات هستیم. این اقدام سرآغاز فصل جدیدی برای گسیل شدن سیل عظیمی از افراد به زندان‏ها است.

جواد فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی ضمن انتقاد از افزایش نرخ دیه، خواستار تجدید نظر اساسی قوه قضائیه نسبت به این امر شد.

فرشباف، افزایش نجومی نرخ دیات را برای صنعت بیمه شوک آور توصیف کرد و افزود: هنوز وزیر دادگستری این ارقام را ابلاغ نکرده، اما قوه قضائیه باید این ارقام را رصد کند؛ در غیر این صورت ما مواجه با یک حرکت خاص و ویژه می شویم.

در گروه بانکی پذیرش بانک سامان، شمار بانک‌های در انتظار عرضه به بورس و فرابورس به ۹ بانک رسید. بانک‌های سامان، انصار، سرمایه، دی، ایران زمین، آریا، گردشگری، عسکریه و تات رسیده است.

در گروه فلزی دیروز معامله گران با انتشار خبرهایی در مورد گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌های این گروه مواجه بودند. ملی مس دیروز در شرایطی با معامله ۲/۱۲ میلیون سهم مواجه شد که این شرکت در آستانه برگزاری مجمع سالانه خود توانسته است سودی بیش از ۲هزار و ۳۳۰ریالی را پوشش دهد. در همین حال مبارکه نیز دیروز شاهد معامله ۲/۵۹ میلیون سهم بود.

تشکیل صف خرید برای نماد مبارکه موجب شد تا نمادهای فولادآلیاژی ایران و یزد نیز با صف خرید مواجه شدند.

در گروه خودرویی دیروز معامله گران شاهد تشکیل صف فروش در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و ایران خودرو بودند. در همین حال سایپا نیز با ۱۰میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا ۳/۱۲ میلیون سهم و حق تقدم سایپا نیز ۱۰میلیون سهم معامله شدند. این نمادها نیز برای ساعاتی در بازار با صف فروش مواجه بودند.

در گروه معدنی معامله گران در کنار انتشار گزارش چادرملو شاهد تشکیل صف خرید برای نماد گل گهر بودند. گل گهر دیروز با ۱۰میلیون سهم معامله مواجه بودند. در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای معامله گران فردا شاهد بازگشایی نماد خوارزمی و حق تقدم افزایش سرمایه این شرکت خواهند بود. در بازار دیروز معامله گران شاهد رشد ۲۱۵واحدی شاخص کل بودند و شاخص به ۲۶هزار و ۱۵۵واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۸/۱۱۳میلیارد تومان رسید که ۲۵/۱۶درصد آنرا معامله ۵۹میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از ۱۹۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۰۹ نماد با کاهش قیمت و ۸۹نماد با رشد ارزش مواجه شدند.