فقدان اطلاعات شفاف تصمیمات معامله‌گران را مخدوش می‌کند

مهر- شفاف نبودن اطلاعات مربوط به شرکت‌های فعال در بورس، موجب اتخاذ تصمیمات نادرست خریداران و فروشندگان سهام می‌شود. هادی بیدختی، مشاور رییس سازمان بورس با بیان این مطلب افزود‌: در شرکت‌های خارج از بورس، مدیران شرکت فقط به منافع سهامداران خاص، برنامه تولید شرکت، فعالیت‌های عملیاتی و افزایش ظرفیت شرکت توجه می‌کنند، در حالی که ورود به بورس شرایط خاص خود را می‌طلبد.

وی تصریح کرد‌: شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای است که در برخی موارد با وجود توجیه‌پذیر بودن تصمیم مدیران یک شرکت‌، با ابهام سهامداران و سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود.

بیدختی اضافه کرد‌: با اینکه در برخی موارد مدیران یک شرکت ۹۰‌درصد برنامه خود را انجام می‌دهند، ولی در مجمع به جای تقدیر و تشکر با گلایه‌های سهامداران راجع به ۱۰درصد باقی‌مانده روبه‌رو می‌شوند.

وی تصریح کرد‌: در حالی که سهامداران شرکت‌ها به سود توجه خاصی دارند‌، مدیران شرکت‌ها باید بخشی از سود سهامدار را پرداخت کنند و به جای اختصاص همه سود به تامین هزینه طرح‌ها با افزایش سرمایه و جذب سهامداران جدید بخشی از منابع مورد‌نیاز خود را مد‌نظر قرار دهند.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد‌: بازار را باید مانند یک موجود زنده تصور کرد که بر‌اساس رفتارهای متفاوت واکنش نشان می‌دهد و فضای تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت باید از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد‌. وی عدم وقوع معامله بر اثر به توافق نرسیدن فروشنده و خریدار را ناشی از شفاف نبودن فضا و منتقل نشدن اطلاعات به خریداران، ‌معرفی نشدن صحیح و نحوه اطلاع‌رسانی و نیز وجود ابهامات متعدد توصیف کرد و گفت‌: برخی مدیران تنها شرایط شرکت را در نظر می‌گیرند، در حالی که در بورس باید اطلاعات و برنامه‌های شرکت به سهامداران بالقوه معرفی شود.

بیدختی در ادامه توجه به تفاوت‌های سهامدار کوتاه‌مدت و سهامدار بلند مدت را امری ضروری توصیف کرد و افزود‌: هر‌کدام از سرمایه‌گذاران عمده و جزء دیدگاه‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری خود دارند، در حالی که سرمایه‌گذار کوتاه‌مدت فقط به تقسیم سود ناشی از عملکرد (پرداخت شده‌) و تغییرات قیمت سهم توجه می‌کند، سرمایه‌گذار بلند‌مدت به اصلاح ساختار مدیریتی‌، مالی و عملیاتی شرکت توجه دارد‌.

وی خاطرنشان کرد‌: در واقع سرمایه‌گذار بلند‌مدت امکان تصمیم‌گیری درباره اداره شرکت، اداره سرمایه‌گذاری‌ها و وجوه نقد و امتیاز حضور در هیات‌مدیره را دارد، اما سرمایه‌گذار جزء از این امتیازات بی‌بهره است‌.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان یادآور شد‌: در زمانی که در بازار تصمیم‌گیری درباره تعیین قیمت معامله یک سهم انجام می‌شود‌، در فضای شفاف و با اطلاعات کامل امکان تصمیم‌گیری مناسب وجود دارد و فقدان اطلاعات موجب تصمیم نادرست خریدار یا فروشنده می‌شود‌.