گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت‌تاثیر بهبود شرایط نسبی بازار و تغییر سیاست تقسیم سود نقدی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ وضعیت بهتری را شاهد بود. در بازار دیروز، معامله‌گران با توجه به کاهش برخی از نگرانی‌های سیاسی و همچنین تغییر سیاست تقسیم سود نقدی شرکت‌های اصل ۴۴ که دکتر اکبریه، مشاور وزیر صنایع و معادن روز چهارشنبه آن را اعلام کرد، شاهد تقویت روند معاملات بودند. سخنان دکتر اکبریه در اعلام حداقل ۸۰درصد تقسیم سود نقدی سه شرکت ملی مس، فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران موجب شد دو نماد نخست امروز صف خرید را شاهد باشند. ملی مس همچنین با توجه به نقل و انتقال سهام کارکنان و کارگران شرکت، دیروز برنامه نخستین مجمع بورسی خود را اعلام کرد.

آلومینیوم ایران نیز که عرضه سهام آن به ۲۱ خردادماه موکول شده نیز از این مزیت برخوردار است.در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد برتری نسبی سهام گروه معدنی- فلزی بر دیگر گروه‌ها بودند. نماد‌های سرمایه‌گذاری معادن‌فلزات، چادرملو، ملی مس، باما، فرآوری و فولاد مبارکه موجب شدند تا این گروه در سایه افول گروه دارویی صدرنشین بازار شود. انتظار می‌رود در صورت عدم انتشار خبری ناگهانی در مسائل سیاسی بازار بتواند چرخه طبیعی حرکت گروهی خود را احیا کند.در گروه فلزی، تولیدکنندگان روی شاهد تغییر رفتار معامله‌گران در این گروه در مورد نمادهای باما و فرآوری که احتمال رشد سودآوری دارند در مقابل کالسیمین هستند. در این گروه ملی سرب و روی در آستانه برگزاری مجمع عمومی قرار دارد.در گروه خودرویی بروز مشکلاتی در شرکت کرمان خودرو در تولید محصولات هیوندایی (خارج از بورس) و انتشار خبر عدم تولید مگان در کشور (حداقل در آینده نزدیک) مهم‌ترین تحولات این گروه به شمار می‌رود. در گروه تجهیزات نماد ماشین‌سازی اراک دیروز عرضه‌های سنگینی راتجربه کرد که ناشی از خروج برخی از سهامداران عمده از این شرکت تجهیزات‌ساز بوده است. ماشین‌سازی اراک پس از مدت‌ها به تازگی بار دیگر در نرخ حدود ۴۲۰ریال به تابلو بازگشت که تمایل معامله‌گران قدیمی به میانگین‌گیری (به دلیل خریدهای قبلی و با نرخ‌های بالاتر آنها) و نوسان‌گیری (به دلیل عدم وجود عرضه‌کننده در این نرخ پایین) با صف خرید مواجه شد. استراتژی نوسان‌گیری از سهام بسیار ارزان شده که به دلیل همین بهای اندک، سهامداران قدیمی آنها توان عرضه سهام و شناسایی زیان سنگین را ندارند، تاکنون در مورد برخی از سهام گروه تجهیزات از جمله آذرآب تجربه شده است.

در گروه پتروشیمی نمادهای باز این گروه شامل پتروشیمی اراک و اصفهان دیروز با صف خرید مواجه شد.در مجموع بازار دیروز متعادل و تا حدودی مناسب بود که در آن شاخص به‌رغم بازگشایی برخی از نمادهای متوقف، ۵/۶ واحد رشد کرد. حجم معاملات دیروز با توجه به معامله (احتمالا چرخشی و درون گروهی) ۶۵/۱۱درصدی سیمان شرق که توسط سرمایه‌گذاری خوارزمی در نرخ پایه اعلامی معادل ۵هزار و ۷۸۷ ریال به فروش رسید و ارزشی معادل ۳/۲۸میلیارد تومان داشت، به ۹/۳۴میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۱۲ نماد مورد معامله ۵۸ نماد با رشد قیمت و ۴۵ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.

در بازار دیروز نمادهای ایران‌خودرو دیزل، سیمان بجنورد، شیمی دارویی داروپخش، لعاب ایران، تولید مواد اولیه داروپخش و سیمان خاش، تکین‌کو، داملران، کاشی الوند، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان و فارسیت اهواز بازگشایی شدند و نمادهای نساجی بروجرد و اکسیر متوقف شدند.