بازار و عرضه‌های نوسان‌گیران
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد شرایط متعادلی بود که اعلام عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم تا حدودی بر عرضه‌ها افزود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی خبرها همچنان به نفع بازار سرمایه در حال رقم خوردن است.
در حالی که بحران سوریه به شرایط باثباتی رسیده است روز گذشته اعلام شد دیدار ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با حسن روحانی رییس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک قطعی شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، این دیدار به درخواست طرف بریتانیایی و در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد طی هفته آینده در نیویورک انجام خواهد شد.
در این شرایط بازار بیش از پیش متوجه تحولات درونی خود است، در حالی که بازار در آخرین هفته کاری تابستان قرار دارد شرایط حاکم بر معاملات نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای در هفته جاری تحت تاثیر فرارسیدن پایان تابستان و سال مالی نزدیک به ۶۵شرکت کارگزاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب کاستن از سطح اعتبارات و تسویه بدهکاری‌ها و همچنین شناسایی آخرین سودها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب افزایش عرضه و تقاضاها در بازار خواهد شد. از دیدگاه کارشناسان با توجه به نزدیکی زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه در مهر ماه هفته جاری فرصتی را برای سرمایه‌گذاران زبده به منظور اصلاح پرتفوی فراهم می‌کند. در همین حال بازار دیروز متاثر از اعلام خبر عرضه اولیه پتروشیمی جم بود. این اعلام باعث شد در ساعت سوم معاملات دیروز، عرضه‌ها افزایش پیدا کند؛ هر چند که ارزیابی معامله‌گران از عرضه‌های قبلی صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی به ویژه عرضه‌های نفت پاسارگاد، پتروشیمی خراسان و ایرانول و عدم حمایت از این عرضه‌های اولیه و عرضه در قیمت‌های بالا سبب شده است تاثیر این عرضه اولیه بر بازار کمتر باشد.
انتظار می‌رود عرضه پتروشیمی جم در P/E ۴ که P/E مشترک گروه پتروشیمی در بازار کنونی است، صورت بگیرد. در این گروه، جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین دیروز با حضور بیش از ۹۱ درصد سهامداران در سالن همایش‌های رازی تشکیل شد. هیات رییسه مجمع تقسیم ۵۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند. در همین حال در تحولات اقتصادی دیروز کارشناسان با خبر افزایش بهای برق مواجه بودند. حمید چیت چیان در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما درباره جزئیات افزایش قیمت برق با بیان اینکه براساس قانون بودجه سال جاری مصوبه مجلس شورای اسلامی بندی به نام عوارض به قبوض برق مشترکان اضافه شده است، گفت: هم‌اکنون بدون احتساب قیمت سوخت قیمت و هزینه هر کیلووات ساعت حدود ۶۸۰ ریال بوده که این حامل انرژی با قیمت ۴۳۰ ریال به مشترکان عرضه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از بهای ۴۳۰ ریالی هر کیلووات برق هم برای پرداخت یارانه‌های نقدی به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، اعلام کرد: از این رو تنها ۲۶۴ ریال بابت فروش هر کیلووات ساعت برق درآمد نصیب وزارت نیرو می‌شود. در گروه فلزی دیروز فولاد آلیاژی در گزارشی وضعیت طرح‌های توسعه این شرکت را شفاف کرد. فولاژ برای سال جاری در گزارش اخیر مبلغ ۸۳ تومان به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. این شرکت نرخ فروش هر کیلو آلیاژی را در بودجه ۲۵۷۴ تومان لحاظ کرده که در سه ماهه ابتدای سال ۲۳۶۹ تومان فروخته است. براساس این شفاف‌سازی پروژه زیر سقفی یا کوثر با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی بهره‌برداری می‌باشد. این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، اما برای سال ۹۳ اثرات خود را بر سودآوری خواهد داشت و مبلغ ۲۶ تومان بر سود هر سهم شرکت تاثیر خواهد گذاشت.
در گروه واسطه‌گری دیروز پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله سپهر کاریزما در بازار شروع شد تا نخستین صندوق سهام قابل معامله که ۱۰۰درصد دارایی آن را سهام تشکیل خواهد داد، در بازار حضور داشته باشد. با پذیره‌نویسی این صندوق رقابت بر سر بازدهی میان صندوق‌های قابل معامله و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تشدید خواهد شد به ویژه آنکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر بازدهی مناسبی نداشته‌اند. در گروه واسطه‌گری مالی دیروز سرمایه‌گذاری بیمه پس از تعادل نسبی در نهایت مجددا با صف فروش به کار خود پایان داد. در این گروه، سرمایه‌گذاری بوعلی با ۸۰ میلیارد تومان سرمایه اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۹۲ را منتشر کرده است.
«وبوعلی» برای هر سهم مبلغ ۲۶۶ ریال سود خالص محقق کرده و در دوره مذکور ۵۳ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس خریداری کرده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و به سوی مثبت بود که در آن شاخص کل ۲۸۴واحد رشد کرد و به ۵۹هزار و ۴۰۱واحد رسید.ارزش معاملات نیز دیروز ۱۶۴میلیارد تومان بود که ۲/۱۳ درصد آن را معامله ۸/۱۸ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از ۲۷۷نماد که روی تابلو رفتند ۱۳۱نماد با کاهش قیمت همراه شد و ۱۴۲نماد با رشد ارزش همراه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.