گروه بورس- هدیه لطفی: معاملات روز گذشته بازار فرابورس هرچند با موج سنگینی دنبال شد، اما در نهایت شاخص کل این بازار به دلیل روند منفی حاکم بر لیدرهای پالایشگاهی و پتروشیمی با افت 4/18 واحدی معادل 6/2 درصدی مواجه شد و به محدوده 679 واحد نزول کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیشتر نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی با افت قیمت و روند منفی روبه‌رو شدند که به این ترتیب افت شاخص آیفکس را رقم زدند؛ دراین میان نمادهای پتروشیمی مارون، زاگرس، جم، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر منفی بر شاخص داشتند. افزون بر این به عقیده کارشناسان بازار به دلیل همزمانی با آخرین مهلت تسویه اعتبارات خرید سهام در 31 شهریورماه، جریان منفی حاکم بر بازار سرمایه شدت گرفته که طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده این موج گذرا خواهد بود و طی چند روز آینده روال طبیعی معاملات از سر گرفته می‌شود.
از سوی دیگر، بازار فرابورس روز گذشته شاهد عرضه اولیه سهام داروسازی تولید دارو بود؛ با عرضه ۱۰درصد سهام شرکت داروسازی تولید دارو معادل ۱۰میلیون سهم در بازار اول فرابورس، هر سهم ۹۹۹۰ریال قیمت خورد و در نهایت سهام مزبور با ارزش ۹/۹۹ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین سقف خرید برای هر ایستگاه کاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ۹هزار سهم در نظر گرفته شده بود.
براساس این گزارش، از ۱۰میلیون سهم قابل عرضه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم برای کشف قیمت و یک میلیون ۵۰۰ هزار سهم برای معامله‌گران برخط تعیین شده است که پس از کشف قیمت، به معامله گران بر خط تخصیص داده شد. شرکت داروسازی تولید دارو، ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه دارد و سهامدار عمده آن شرکت سرمایه‌گذاری البرز است.
در ادامه عرضه‌های دیروز، معاملات پتروشیمی جم با شدت دنبال شد و هرچند با افت قیمت ۳/۲ واحدی به کار خود پایان داد، اما بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این روز بانک دی و پتروشیمی جم نیز هر کدام به ترتیب با جابه‌جایی ۲۸ و ۵/۲۷ میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهام بازار شناخته شدند؛ ارزش معاملات پتروشیمی جم نیز معادل ۷/۴۳۹ میلیارد ریال بود.
همچنین در این روز اوراق مشارکت شیراز و اوراق اجاره ماهان ۲ نیز معاملات پرحجمی داشتند؛ به طوری که ارزش مبادلات هر کدام به ترتیب معادل ۶/۴۰۵ و ۵/۲۱۷ میلیارد ریال بود.
از سوی دیگر مهندسی صنعتی روان فناور، بیمه میهن و پخش البرز بیشترین رشد قیمت را کسب کردند و بیشترین کاهش قیمت هم نصیب شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، نفت لاوان و پتروشیمی خراسان شد. در بازار دیروز امتیاز تسهیلات مسکن همچنان نوسان قیمت را تجربه کرد؛ امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۸۹ با ۴/۳ درصد رشد به نرخ ۳۸۸ هزار و ۹۰۹ریال و امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۵۴ هزار و ۶۸۱ ریال رسید. در مجموع روز گذشته بیش از ۱۰۹ میلیون و ۳۵۰ هزار برگه اوراق بهادار در ۲۸ هزار و ۹۱۴ مرتبه دادوستد شد و ارزش کل معاملات فرابورس به یک هزار و ۸۲۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال رسید.

سایه سنگین عرضه‌کنندگان