گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته بازار فرابورس ایران در اولین روز کاری هفته شاهد دادوستد 553 میلیون و 876 هزار و 161 سهم و حق‌تقدم به ارزش 2 هزار و 534 میلیارد و 275 میلیون ریال بود که در نتیجه این معاملات شاخص بازار 80/9 واحد رشد کرد.
بر این اساس شاخص بازار فرابورس ایران فعالیت کاری خود را در سیزدهمین روز ماه جاری در توقف بر رقم ۹۰/۷۴۶ واحد به پایان رساند.
در این میان، نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی مارون و نفت ایرانول رشد شاخص را سبب شدند که در صورت مثبت بودن معاملات نماد معاملاتی پتروشیمی جم و زاگرس، می‌توانستیم شاهد رشد بیشتری در شاخص باشیم. در بازار دیروز رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ۱۳۶ قلم دارو به قیمت سال گذشته بازگشت و در مورد باقی داروها نیز بیمه‌ها قیمت‌گذاری‌های جدید را پذیرفتند و سطح پوشش را بالا بردند.
در ضمن تمام داروهای موجود در کشور با توجه به تغییر نرخ ارز از اردیبهشت امسال مشمول افزایش قیمت شدند و قیمت همگی آنها با تاخیر در بیمه‌ها پذیرفته شد؛ به طوری که بیمه تامین اجتماعی فهرست خود را در شهریور به روز کرد و بیمه خدمات درمانی نیز از تیرماه امسال قیمت‌های جدید را پذیرفت.
لذا افزایش ۲ برابری قیمت دارو و انتشار گزارش‌های ۶ماهه آنها منجر شده است تا این روزها گروه مواد و محصولات دارویی از توجه بالایی در بازار برخوردار باشند. در این میان پخش البرز دارو در میان شرکت‌های حاضر در این صنعت از بیشترین افزایش نرخ برخوردار باشند.
از سوی دیگر در گروه پالایشگاهی نیز احتمال افزایش سود انباشته پالایشگاه‌ها در نیمه دوم سال ۹۱ منجر شد تا پالایشگاه‌های تهران و لاوان مورد توجه فعالان بازار سرمایه واقع شوند.
در این میان در گروه فلزات اساسی سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز از بیشترین حجم معاملات برخوردار بود.
بنا به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید فولاد خام کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲ درصدی برخوردار بوده است.
اما به‌رغم وجود رکود در بخش خرید و فروش ساختمان، نمادهای ساختمانی این روزها با اقبال بازار مواجه‌اند که در این میان شرکت‌های تابعه گروه مسکن و عمران و توسعه شاهد نیز از بیشترین افزایش قیمت برخوردار بودند.
این گزارش می‌افزاید: مدیر فناوری اطلاعات فرابورس از انتشار نسخه موبایل نرم‌افراز قوانین و مقررات بازار سرمایه اوراق بهادار خبر داد و گفت: این نرم‌افزار به‌صورت رایگان برای استفاده فعالان بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، روح‌اله دهقان با اعلام این خبر افزود: در راستای افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و ایجاد سهولت در دسترسی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با بازار سرمایه، واحد فناوری فرابورس ایران اقدام به انتشار نسخه موبایل نرم‌افراز قوانین و مقررات بازار اوراق
بهادار کرده است.
وی ادامه داد: این نرم افزار قابلیت جست‌وجو‌ در عناوین و متون قوانین و دستورالعمل‌ها را داراست و از دیگر امکانات آن می‌توان به یادداشت گذاری روی قوانین و انتخاب فهرست علاقه مندی‌ها اشاره کرد.
دهقان با اشاره به اینکه این نرم افزار در دو نسخه آندروید و iOS تهیه شده است، تصریح کرد: نسخه آندروید آن از طریق سایت فرابورس ایران و بازار آندروید و نسخه iOS نیز از طریق Itunes و APP Store قابل دریافت است. همچنین برای نصب نرم افزار روی محصولات شرکت Apple نیاز به iOS نسخه ۶ و بالاتر است.

رشد سهام ساختمانی در تقابل با رکود در بازار سنتی