گروه بنگاه‌ها- کارخانجات داروپخش در دوره 6 ماهه نخست امسال از پیش‌بینی بودجه جلو افتاد.
به گزارش خبرنگار ما، این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را مبلغ دو هزار و 651 ریال اعلام کرده است که در دوره 6 ماهه یادشده معادل یک هزار و 599 ریال برابر 60 درصد از رقم پیش‌بینی شده را نسبت به بودجه محقق کند.
به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت کارخانجات داروپخش، دلایل اصلی تغییر در پیش‌بینی امسال این شرکت نسبت به اطلاعات قبلی کاهش بهای تمام شده و تغییر ترکیب فروش محصولات است.
علی‌اصغری در رابطه با پیشی گرفتن «دارو» از پیش‌بینی امسال خود خاطرنشان کرد: افزایش قیمت، تغییر ترکیب فروش و کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش از یک طرف و کاهش هزینه‌های دستمزد از سوی دیگر منجر شده تا شرکت با افزایش فروش و سود خالص نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه باشد.
وی افزایش دوبرابری فروش شرکت را بیشتر ناشی از افزایش نرخ فروش براساس مصوبه سازمان غذا و دارو دانست و گفت: در سال جاری داشتن مواد اولیه ارزان که موجودی پایان سال قبل بود به این مساله کمک شایانی کرد و در کل سود هر سهم شرکت نسبت به سال قبل نیز با رشد مواجه شد.
اصغری درباره تغییر در ترکیب فروش نیز توضیح داد: کارخانجات داروپخش بیش از ۳۰۰ قلم دارو تولید می‌کند که بیشتر آن مشابه تولیدات شرکت‌های دارویی دیگر است. برنامه امسال ما تغییر در ترکیب تولید نیز بود که باعث شد داروهایی که از حاشیه سود پایین برخوردارند دیگر تولید نشوند. از این رو محصولاتی که موجودی کمتری در بازار داشتند بیشتر تولید شدند.
وی به افزایش هزینه‌های مالی در سال ۹۲ نسبت به سال قبل اشاره کرد و تصریح کرد: امسال نسبت به سال قبل شرکت با اخذ وام و تسهیلات بانکی روبه‌روست و علاوه بر آن نیز خرید مواد اولیه در این شرکت به صورت نقدی انجام می‌گیرد.
معاون مالی و اقتصادی کارخانجات داروپخش ضمن اشاره به قابل اتکا بودن اطلاعات مالی شرکت یادآور شد: این شرکت در سه ماهه نخست امسال به عنوان شفاف‌ترین شرکت شناخته شد که دلیل آن بیشتر به ارائه اطلاعات به موقع از سوی شرکت بازمی‌گردد.
شرکت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ را در بهمن‌ماه ۹۱ (حسابرسی شده) مبلغ یک هزار و ۴۱ ریال و در تیر و مردادماه امسال (حسابرسی شده) مبلغ دو هزار و ۶۵۱ ریال اعلام کرده است.
براساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات مدیره در نظر دارد مبلغ ۲ هزار ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال ۹۲ پیشنهاد کند.