گروه بنگاه‌ها- صف‌های خرید سیمانی در آستانه گزارش‌های 6 ماهه، این گروه را در کانون توجه معامله‌گران قرار داده است. معاونت مالی و اداری سیمان داراب با اشاره به اینکه صف‌های خرید سیمانی‌ها علت خاص و مشخصی ندارد، گفت: تنها دلیل این امر را می‌توان بالا رفتن نرخ ارز با توجه به مذاکره‌های سیاسی انجام شده در سطح بین‌الملل عنوان کرد.
سیدصالحی در حالی که صنعت سیمان را صنعتی صادرات محور دانست، افزود: درآمدهای صادراتی این گروه با افزایش نرخ ارز رشد پیدا کرده و باعث افزایش صف‌های خرید می‌شود.
معاونت مالی و اداری سیمان داراب در رابطه با برآوردهای اولیه از گزارش‌های ۶ ماهه سیمانی اظهار کرد: اکثر شرکت‌های سیمانی سود هر سهم خود را طی ۶ ماه اخیر پوشش داده‌اند و هیچ مشکل خاصی در این باره نداشته‌اند. وی تصریح کرد: باید منتظر ماند تا اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت‌ها نیز منتشر شود.
سیدصالحی با اشاره به افزایش بهای تمام شده محصولات از جمله افزایش گاز و تورم ۳۰ درصدی در اقتصاد کشور بر ضرورت بازنگری روی نرخ فروش تاکید کرد.
به گفته وی، انجمن صنفی صنعت سیمان باید بتواند این موضوع را پیگیری کند.
وی در ادامه اظهار کرد: صنعت سیمان همیشه از پتانسیل‌های بالایی برخوردار بوده و به نظر می‌رسد با فعال شدن طرح‌های عمرانی توسط دولت جدید تقاضا برای سیمان افزایش پیدا کند.
وی بومی بودن صنعت سیمان و عدم وابستگی این صنعت به خارج از کشور را از دیگر مزایای این صنعت برشمرد.
کارشناس دیگری در صنعت سیمان نیز در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، وجود مواد اولیه ارزان را بزرگ‌ترین ویژگی صنعت سیمان ذکر کرد و افزود: ما در بحث انرژی هنوز با دیگر کشورهای دنیا اختلاف قیمت‌های زیادی داریم.
وی اما هدفمندی یارانه‌ها و رقابتی نبودن بازار فروش سیمان را از تهدید‌های پیرامون این صنعت نام برد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداده که باعث اقبال آن در بازار سرمایه باشد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که صنعت سیمان در حال حاضر به آن نیاز دارد، افزایش قیمت است.
وی افزود: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در سطح منطقه به حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار نیز می‌رسد؛ این در حالی است که در ایران حتی این قیمت به حداقل ۶۰ دلار نیز نمی‌رسد.
این کارشناس تصریح کرد: با وجود دولت جدید و سیاست‌های ماخوذه همچنان فعالان صنعت سیمان پیگیر افزایش قیمت هستند.
به گفته وی؛ با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های سیمانی اخبار خوبی درباره پوشش پیش‌بینی‌ها منتشر خواهد شد.