مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در حال حاضر 6 میلیون و 700 هزار نفر دارای کد سهامداری هستند که از این تعداد بیش از چهار میلیون نفر قابلیت انجام معامله را دارند.
حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در خصوص تعداد واقعی سهامداران بورس گفت: سهامدار فعال سهامدارانی هستند که دارای کد ملی بوده و قابلیت انجام معامله را داشته باشند که در حال حاضر بیش از چهار میلیون از سهامداران قابلیت انجام معامله را دارند.
وی در خصوص تعداد واقعی سهامداران گفت: نمی‌توان گفت که تعداد واقعی سهامداران این تعداد است، زیرا شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرش می‌شوند، اطلاعات سهامداران آنها کافی نیست و برخی از آنها کد ملی ندارند و ممکن است بعد از مدتی مراجعه کرده و کد سهامداری خود را با ارائه کد ملی فعال کنند. وی ادامه داد:کسانی که کد ملی ندارند نمی‌توانند معامله کنند، اما جزو جامعه سهامداری محسوب می‌شوند و نمی‌توان آنها را از جامعه سهامداری حذف کرد. سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم رقم دقیقی از سهامداران بازار سرمایه ارائه دهیم، همان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کد سهامداری که وجود دارد، سهامدار هستند، زیرا در بازار سرمایه کد سبدگردان وجود دارد که سبدگردان فارغ از کد خود فردی که معامله انجام می‌دهد، فعال بازار سرمایه محسوب می‌شود. مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد: اینکه در حال حاضر چه تعداد کد سهامداری در بازار سرمایه فعال هستند و معامله انجام می‌دهند باید استخراج شود، اما با تقریب خوبی همان تعداد کدهای سهامداری به عنوان جامعه سهامداری در نظر گرفته می‌شود. به گزارش «ایسنا» در حالی تعداد سهامداران بورس تهران ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام می‌شود که تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه و سهامدارانی که دارای کد سهامداری هستند، با این رقم متفاوت است، زیرا معمولا آمار سهامداران بر اساس تعداد کدهای سهامداری صادر شده، محاسبه می‌شود؛ در حالی که ممکن است فردی در سال‌های گذشته در بورس حضور داشته، ولی در حال حاضر معامله ای در بازار انجام ندهد، اما به دلیل وجود کد سهامداری جرو جامعه سهامداری محسوب می‌شود.