گروه بورس- رکورد معاملات فرابورس با دادوستد 133 میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 472 میلیارد ریال شکسته شد.
روز گذشته بیش از 133میلیون اوراق به ارزش یک هزار و 472 میلیارد ریال در بازار‌ فرابورس از سوی سهامداران خرید و فروش شد که به این ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات دادوستد شده در سامانه معاملاتی فرابورس به ثبت رسیده و رکورد جدیدی برای معاملات این بازار رقم خورد. به گزارش خبرنگار ما، بخشی از این حجم معاملات به قطعیت معامله بلوک 20درصدی فن آوا کارت تعلق داشت؛ شرکت گروه فن‌آوا، 20درصد از سهام شرکت فن آوا کارت را معادل 5/1 میلیون سهم و به ارزش 85 میلیارد و 345هزار و 650 ریال، دوشنبه 25شهریور در بازار سوم به مزایده گذاشته بود که به فروش رفت.
از سوی دیگر اوراق اجاره ماهان۲ با جابه‌جایی ۵/۲۶۴ میلیارد ریال از اوراق، نقش مهمی در رشد ارزش معاملات روز گذشته فرابورس داشت. پالایش نفت تهران، پتروشیمی خراسان و پالایش نفت لاوان نیز هر کدام به ترتیب با معاملات ۵/۱۴۷ میلیارد ریالی، ۵/۱۳۲ میلیارد ریالی و ۶/۱۱۰ میلیارد ریالی معاملات ارزشمندی را رقم زدند.
این در حالی است که به رغم رشد چشمگیر معاملات، شاخص آیفکس با کاهش مواجه شد، به طوری که در پایان معاملات این دماسنج با حدود ۳ واحد افت به مرز ۷۵۲ واحد رسید. نمادهای «شتران» و «میدکو» بیشترین نقش را در افت مزبور به عهده داشتند.
در این روز بیشترین حجم معاملات همچنان به داد‌و‌ستد ۴۳ میلیون سهم بانک دی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال تعلق گرفت و قیمت هر سهم با رشد ۸/۴ درصدی، به ۱۶۲۳ریال رسید. کمترین حجم معاملات هم نصیب کود شیمیایی اوره لردگان با معامله ۱۰۰۰ سهم در بازار پایه شد.
در همین حال توکاریل و پتروشیمی خراسان بیشترین رشد قیمت را کسب کردند و بیشترین کاهش قیمت هم به زرین معدن آسیا و دارو‌سازی تولید دارو اختصاص داشت.
همچنین در ادامه پذیره‌نویسی یک میلیون و۵۰۰ هزار ورقه شرکت واسط مالی فروردین یکم به منظور تامین مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، در مجموع تاکنون ۴۹۶هزارو ۴۲۰ اوراق پذیره‌نویسی شد که ادامه پذیره‌نویسی از امروز دنبال‌ می‌شود.
امتیاز تسهیلات مسکن نیز با رشد قیمت همراه بود و امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۸۹ با بیشترین افزایش به نرخ ۳۷۳ هزار و ۱۱۱ ریال رسید.
افزون بر این در بازار ETF نیز ۴۳۳ هزار و ۶۶۰ واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش ۴/۴ میلیارد ریال معامله شد.
طبق پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در هفدهم مهرماه متوقف شد. از طرفی نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت مجتمع معادن مس تکنار، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و همچنین نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه، معامله شد.

رکوردشکنی در معاملات بازار