دنیای اقتصاد- رقم شاخص کل بازار سرمایه از 88 هزار واحد هم گذشت تا با رشد 25/1 درصدی روز گذشته خود، بازدهی 130 درصدی از ابتدای سال را با کسب رکوردی دیگر به سرمایه‌گذاران این بازار تقدیم کند. افزایش عرضه از سوی حقوقی‌های بازار سرمایه با پاسخ ورود حجم جدیدی از نقدینگی به بازار مواجه شد تا متقاضیان بیش از این در صف خرید نمانند. همچنین خبرهای دیگر از رسیدن ارزش بازار سرمایه به حدود50درصد تولید ناخالص داخلی حکایت دارد. مدیرعامل بورس از ارزش 210 میلیارد دلاری بازار سرمایه سخن می‌گوید.
عرضه‌های سنگین برای پاسخ به عطش بازار
شاخص در آستانه 90 هزار واحد

گروه بورس- همایون دارابی: .جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه و همچنین عرضه‌های قابل ملاحظه دیروز موجب شد شاخص با رشد ۲۵/۱ درصدی به ورای مرز ۸۸هزار واحد برسد و شاخص با بازدهی خیره‌کننده بیش از ۱۳۱درصدی از ابتدای سال به ۸۸هزار و ۱۱۲واحد دست یابد که رکورد تاریخی جدیدی به شمار می‌رود.
این در حالی است که بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگینی از سوی معامله‌گران حقوقی برای تعادل بخشی به بازار بود. به دنبال ورود موج سنگینی از نقدینگی تازه به بازار، دیروز معامله‌گران حقوقی عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای از سهام را در بازار صورت دادند تا خریداران در صف‌های خرید نمانند. در همین حال این جریان باعث شناسایی سود مناسبی در میان حقوقی‌های بازار خواهد شد که همین امر نیز به سرمایه‌گذاری‌های جدید این شرکت‌ها منجر می‌شود. در همین حال جلسه عصر یکشنبه هیات دولت با بحث در مورد بازار سرمایه همراه شد. به گزارش «ایسنا»، در این جلسه، گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تحلیل بازار سرمایه ارایه شد.
هیات وزیران در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تقویت خصوصی‌سازی، با تاکید بر لزوم تناسب کامل بین رشد متغیرهای بازار سرمایه و عوامل بنیادی و متغیرهای کلان و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی، نسبت به واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی واقعی و کاهش تمرکز در مالکیت و سهم بازار تصمیم‌گیری کرد.
همچنین در بازار دیروز جریان ارایه گزارش‌های شفاف‌سازی ادامه داشت و شرکت داده‌پردازی ایران در نامه‌ای اقدام به شفاف‌سازی پیرامون شایعات اخیر مبنی بر تعدیل مثبت سود این شرکت کرده است. مدیر‌عامل «مداران» در نامه خود اعلام کرده طرح جدید ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی واحد از طریق شبکه شاپرک هیچ‌گونه ارتباطی با این شرکت نداشته و نمی‌تواند برروند سودآوری موثر باشد. بنابراین پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ مبلغ ۲۳۵ ریال براساس تعداد سهم افزایش یافته کماکان مورد تایید شرکت است. همین مساله نیز به ریزش صف خرید این شرکت برای دقایقی منجر شد.
در بازار دیروز سرمای هوا و هشدار مسوولان در مورد کمبود گاز دامن شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های سیمانی را گرفت. براساس اطلاعیه‌های منتشره میزان سوخت ورودی به شرکت‌های پتروشیمی و سیمانی مصرف‌کننده گاز طبیعی (متان)شامل واحدهای تولید اوره و آمونیاک و متانول کاهش یافته است. در این شرایط دیروز شرکت پتروشیمی فن‌آوران در نامه‌ای توضیحاتی در‌خصوص قطع خوراک (گاز طبیعی) ارایه داده است. مدیر‌عامل این شرکت در نامه خود اعلام کرده از روز گذشته تولید این شرکت به دلیل قطع کامل خوراک ورودی (گاز طبیعی) متوقف شده است. طبق نامه ارسالی تولید واقعی متانول و اسید استیک تا روز گذشته (۲۴ آذر) به ترتیب ۶۶۹ و ۸۶ هزار تن بوده و این در حالی است که این محصولات در بودجه سالانه به ترتیب به مقدار ۸۴۰ و ۱۴۰ هزار تن پیش‌بینی شده‌اند.
انتظار می‌رود با تغییر وضعیت هوا فعالیت شرکت‌های پتروشیمی با ظرفیت کامل صورت گیرد. در رابطه با مساله خوراک، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه تاکنون «مارون» با مشکل قطعی گاز طبیعی مصرفی مواجه نشده، اما مشکل تامین خوراک مصرفی و تاخیر در فرآیند دریافت آن یکی از مسایلی است که همواره شرکت‌های فعال در این حوزه با آن رو‌به‌رو بوده‌اند. به گونه‌ای که مشکل مذکور موجب شده تا «مارون» حدود ۱۲ الی ۱۷ درصد کمتر از ظرفیت اسمی تولید خود فعالیت کند. مصطفی احمدزاده افزود: این شرکت گاز طبیعی مصرفی خود را از شرکت نفت ایران دریافت می‌کند و پس از استخراج گاز اتان از آن، خوراک دریافتی را به شرکت نفت به منظور استفاده از سایر عناصر موجود در گاز طبیعی در فرآیند تولید سایر شرکت‌های هم گروه، باز می‌گرداند. همانطور که گفته شد مشکل تامین خوراک مصرفی طی سال جاری موجب کاهش اندک مقدار تولید محصولات شده است. وی با اشاره به یکی از مزیت‌های شرکت پتروشیمی مارون بیان کرد: این شرکت برخلاف سایر شرکت‌های هم گروه خود دارای واحد مستقلی جهت بازیابی گاز اتان است که این امر موجب می‌شود تا خوراک مصرفی به طور مستقیم در واحد بازیابی اتان استفاده شود.
به دلیل رشد قیمت جهانی و داخلی انتظاری برای تغییر در بودجه شرکت‌ها وجود ندارد. در گروه ساختمانی دیروز اکثر صف‌های خرید عرضه شدند. در این گروه جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت «آ‌س‌پ» تقسیم ۲۷ تومان سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند. در گروه بانکی دیروز اعلام مصوبه بانک مرکزی در مورد عدم نیاز بانک‌ها به واگذاری شرکت‌های تابعه و همچنین طرح بحث باز‌پس‌دهی برداشت‌های صورت گرفته از حساب بانک‌ها در زمان دولت پیشین به رشد قیمت سهام بانک‌ها منجر شد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل رکود در بازارهای کالایی هم اکنون بورس اوراق بهادار و بانک‌ها در جذب نقدینگی سرگردان اولویت یافته و همین امر به رونق فعالیت این دو مرکز منجر خواهد شد. در گروه معدنی، عرضه بلوکی سهام توسعه معادن روی روز یکشنبه از سوی گروه بهمن موجب اقبال معامله‌گران به سوی گروه روی شد.روز یکشنبه گروه بهمن بخشی از سهام خود را در توسعه معادن روی به موسسه مهر فروخت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن در کنار عرضه‌های سنگین شاخص توانست با هزار و ۸۸واحد رشد معادل ۲۵/۱ درصد به رقم ۸۸هزار و ۱۱۲واحد دست یابد. ارزش معاملات نیز به ۹۱۷میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.