تاثیرات مثبت تجدید نظر نرخ خوراک در فرابورس
گروه بورس- مسعودرضا طاهری: دادو‌ستد 151 میلیون برگه اوراق بهاداردر فرابورس ارزش معاملات روز گذشته را به 105 میلیارد تومان رساند که البته نسبت به روز شنبه 30 میلیارد تومان کاهش داشت.در بازاردیروز شاخص روند مثبت روز شنبه را حفظ کرد و با 15 واحد افزایش تا 743 واحد بالارفت.
روند بهبود شاخص‌ها در بازار سرمایه در دو روز گذشته از تغییرات اعمال شده در سامانه معاملاتی ناشی شده است، ممانعت از فروش‌های کلان بیش از ۵۰ هزار سهم یا بالاتر از ۲ درصد حجم مبنای هر نماد در ۴ ساعت اول معاملات هر روز و موکول شدن تقاضای فروش‌های کلان به نیم ساعت پایانی بر‌اساس قیمت‌های بسته شده، اتفاقی کم‌نظیر است که ضمن کاهش حجم‌های فروش توسط حقوقی‌ها، از شدت معاملات و نوسانات بازار نیز کاسته است. دیروز روند مثبت بازار از اتفاق مهم دیگری نیز ناشی شد که بحث حذف کف قیمت از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود. بنا‌بر اطلاعات به دست آمده از کمیسیون تلفیق، عبارت «به شرط ‌آنکه از ۱۵ سنت در هر مترمکعب کمتر نشود» از انتهای بخش درآمدی بند ج تبصره ۲۱ حذف شده و براساس تغییرات صورت گرفته در این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه‌گذاری این واحدها تا ۲۵ درصد باشد.
گفته شده بر‌اساس برخی محاسبات لازمه دست یافتن به نرخ بازدهی ۲۵ درصدی در پتروشیمی‌ها، تعیین نرخ خوراک تقریبا پنج سنت است اما بر اساس گفته‌های روز‌های اخیر وزیر اقتصاد، بازار سرمایه پذیرای نرخ ۱۰ سنتی خوراک است.
با تغییرات اعمال شده قانون بودجه ۹۳ دراین خصوص، امید به رونق سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی بازگشته که تقاضای دوباره برای خرید سهام آنها موجب تاثیرات مثبت بر شاخص کل بوده است.در بازار دیروز نمادهای میدکو، شتران، ذوب، شاوان، شراز، شپاس و کنور به ترتیب بین ۴۴/۳ واحد تا ۸۷/۰ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص ظاهر شدند. برخی دیگر از نمادهای بانکی، دارویی و بیمه‌ای و ساختمانی نیز در این میان این روند را همراهی کردند. بازار فرابورس در روز گذشته شاهد افزایش ۶۵/۶درصدی قیمت نماد «دتولید» بود که بیشترین افزایش قیمت را برای آن ثبت کرد.
بازار به سهام ذوب‌آهن خوش‌بین است
نماد ذوب نیز دیروز بیشترین تقاضا را داشت. برای این نماد در نرخ ۴۱۹۶ ریال، بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار سهم صف خرید تشکیل شده بود. در این راستا، مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام ذوب‌آهن اصفهان در مصاحبه‌ای گفت: بازار سرمایه نسبت به آینده سهام ذوب‌آهن خوش‌بین است، زیرا از شرایط مطلوبی برخوردار است.
فریدونی با اشاره به زمان پیوستن ذوب‌آهن به فرابورس گفت: در عرضه اولیه تنها ۲۵۰ میلیون سهم، (حدود ۱۷/۳ درصد) عرضه شد و تا اوایل امسال شرکت پیگیر واگذاری بقیه سهام بود زیرا با عرضه اولی تنها به فرابورس پیوستیم و برای خروج از زمره شرکت‌های دولتی لازم است که بالای ۵۱ درصد از سهام واگذار شود.
طی این دو سال در چند مرحله کل سهام ذوب‌آهن به این ترتیب واگذار شده است: ۵۶ درصد را تامین اجتماعی و ۱۵ درصد راشرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان خریداری کرده است. ۱۷ درصد به صندوق بازنشستگی فولاد بابت انتقال صندوق فولاد به وزارت کار، رفاه وتامین اجتماعی و ۵ درصد به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان واگذار شده و حدود ۷درصد به صورت خرد در بازار فروخته شده است. در همین حال نماد تسه دی ماه ۹۱ عنوان برترین عرضه را در نرخ تقریبی ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر برگه (۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن) با صف فروش بیش از ۳۰۰۰ برگه‌ای به خود اختصاص داد.
بیشترین ارزش معامله در بازار دیروز فرابورس به نماد نارنج (اوراق مشارکت ۳ ماهه ۲۰ درصدی نارنجستان) به ارزش بیش از ۱۴۴ میلیارد ریال اختصاص یافت. در همین حال نماد بانک دی صدر نشین بیشترین حجم معاملات شد. حجم معامله نماد دی ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار سهم اعلام شد. در بازار دیروز همچنین محدودیت خرید برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن تا ۹۰ برگه مورد تاکید دوباره در پیام‌های ناظر قرار گرفته بود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، برای جلوگیری از افزایش نوسان قیمت در این اوراق حجم معاملات آنها محدود شده که از منظر برخی کارشناسان برای تامین مالی بخش مسکن آثار منفی دارد. البته نوسان زیاد در این اوراق که بیشتر در نبود جذابیت‌های سفته‌بازی دربازار سهام، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد، بخشی از متقاضیان واقعی وام مسکن را با دلزدگی روبه‌رو می‌کند.
ارائه ۶ طرح تجاری‌سازی دارایی‌های فکری
روز گذشته در‌خصوص روند تجاری سازی ایده‌های مخترعان در فرابورس نیز خبرهایی رسید. پیش‌تر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عملیاتی شدن برخی از آنها در سال جاری سخن گفته بود. دیروز نیز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از راه‌اندازی بازار دارایی‌های فکری درفرابورس تاپایان سال خبر داد و گفت: تاکنون ۶ طرح (اختراع وایده) برای تجاری‌سازی در این بازار آماده‌سازی شده‌اند.
عرضه بلوکی پالایش نفت لاوان
دیروز اعلام شد ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از سهام شرکت پالایش نفت لاوان روز یکشنبه یازدهم اسفندماه در فرابورس عرضه می‌شود.
سازمان خصوصی‌سازی تعداد ۵۷۱ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۸۰۱ سهم از سهام کنترلی شرکت پالایش نفت لاوان را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی در بازار فرابورس ایران عرضه می‌کند.
بر این اساس قیمت پایه هر سهم بر اساس قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن سهام در روز قبل از عرضه به اضافه ۵۰ درصد تعیین شده است به شرط آنکه از مبلغ ۳۷ هزار و ۳۸۰ ریال کمتر نباشد.
شرایط پرداخت ثمن معامله شرکت پالایش نفت لاوان نیز یک‌جا و نقد یا نقد و اقساط به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط پنج‌ساله با نرخ ۱۵ درصد است و حداکثر ۹ روز کاری از تاریخ انجام معامله باید پرداخت شود.
آخرین سرمایه شرکت پالایش نفت لاوان که در بازار دوم فرابورس ایران معامله می‌شود یک هزار و ۱۴۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شده که ۴۰ درصد از سهام آن برای سهام عدالت و ۵۰ درصد بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی است، ضمن آنکه پنج درصد از سهام این شرکت نیز در مالکیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پنج درصد نیز در اختیار سهامداران خرد قرار دارد.
همچنین دیروز اعلام شد که سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد، روز چهارشنبه ۷ اسفند تعداد ۲۲۰میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت تولید نیروی برق آبادان را با قیمت پایه کل ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس بفروشد. همچنین اعلام شد که مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران- کیش تا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند تمدید شد. از این رو ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات همان روز بسته می‌شود.
ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت ایتالران (کایتا۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام، امروز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) در سامانه جدید معاملات توافقی باز می‌شود. دیروزنماد معاملاتی شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید۱)، نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه و ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، باز‌گشایی شد.